تقدیر از پیشکسوتان و مفاخر بازار تهران در خانه تاریخی ملک

آیین بزرگداشت خادمان، پیشکسوتان و مفاخر بازار تهران با همکاری هیات امنای بازار تهران در خانه تاریخی ملک برگزار شد.

تقدیر از پیشکسوتان و مفاخر بازار تهران در خانه تاریخی ملک

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری هیات امنای بازار تهران برگزار کرد
تقدیر از پیشکسوتان و مفاخر بازار تهران در خانه تاریخی ملک
آیین بزرگداشت خادمان، پیشکسوتان و مفاخر بازار تهران با همکاری هیات امنای بازار تهران در خانه تاریخی ملک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، آیین بزرگداشت ۶ نفر از پیشکسوتان، خادمان و مفاخر بازار تهران و پیشگامان و همراهان انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و جمعی از بزرگان و هیأت امنای بازار بزرگ تهران در خانه تاریخی ملک برگزار شد.
دکتر غلامرضا خواجه‌سروی در این مراسم بیان داشت: «عزم ما جزم است تا از شخصیت‌های بزرگ در بازار تهران تقدیر و از ارزش های گذشته پاسداری کنیم تا این حرکت در دیگر بازارهای کشور هم الگو شود».
او افزود: «بازار همواره مکان کسب و محل دیانت و حمایت از کشور و نظام بوده و ما به دنبال این هستیم بازار تهران همواره در همین مسیر بماند».
خواجه‌سروی با بیان این که اساس کار آستان قدس رضوی اقدامات فرهنگی است، گفت: اگر مردم نذر یا وقف می‌کنند برای کارهای فرهنگی است وگرنه غیر از این بود جای دیگری هم امکان کار اقتصادی بود و شاید بهتر هم جواب می‌داد، ضمن این که کسی لازم نبود خودش را درگیر مسایل موقوفه کند».
مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تأکید کرد: «خانه تاریخی ملک به نام حضرت رضا (ع) از سوی حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک بر آستان قدس رضوی واقف شده و در این دوره با حمایت آستان بازسازی و احیا شده و با کمک شما بازاری‌ها رونق بیش‌تر گرفته است».
او افزود: «امیدواریم خانه تاریخی ملک به مرکز فرهنگی برای گسترش فرهنگ رضوی و منشأ گسترش ارزش‌ها و فرهنگ رضوی نه تنها در بازار تهران، که در همه ایران تبدیل شود».
خواجه‌سروی با تقدیر از مساعدت‌های هیات امنای بازار گفت: «واقف در وقف‌نامه خود تاکید کرده است باید ۷ جشن مذهبی یعنی میلاد پنج تن آل عبا، مبعث حضرت رسول (ص) و ولادت حضرت امام رضا (ع) در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک جشن گرفته شود. او همچنین تأکید کرده است باید ۵ روز در محرم روضه‌خوانی داشته باشیم و ما مکلف‌ایم و آن را اجرا می‌کنیم».
او گفت: «پیش از بیماری کرونا از همه مقامات کشوری و لشکری و اصناف و رجال و شهروندان برای حضور در این آیین‌ها دعوت می کردیم و حدود ۴۰۰ نفر که این مناسک و مراسم را دوست داشتند حضور پیدا می‌کردند».
خواجه‌سروی با اشاره به این که در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک ۲۰ هزار نسخه خطی نگهداری می‌شود، گفت: افزون بر این نسخه‌های خطی، مجموعه‌های گسترده و متنوع آثار تاریخی همچون تمبر و سکه هم نگهداری می‌شود. ما در این مجموعه کتاب‌هایی داریم که در هیچ‌یک از کتابخانه‌های بزرگ جهان همچون کنگره امریکا و کتابخانه انگلیس هم وجود ندارد یا سکه‌هایی در موزه داریم که منحصربه‌فردند و نمونه آن‌ها جایی پیدا نمی‌شود، همین موجب شده است ما در میان مجموعه‌های خصوصی در رده اول قرار بگیریم».
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام سعید مهدوی کنی استاد دانشگاه امام صادق (ع) بیان داشت: «خوشحالم توفیق دارم مجدد در این مکان برای گرامی‌داشت چهره‌های خدوم بازار حاضر شوم».
او افزود: «ویژگی این افراد چه علمای بازار چه بزرگان و معتمدان در آیه قران این است که شرافت و زندگی‌شان چنان محو بندگی خدا شده است که تجارت آن‌ها را از زندگی غافل نمی‌کند و هر آنچه کسب می‌کنند در خدمت به خدا و خلق خدا صرف می‌شود».
مهدوی کنی تصریح کرد: «این ویژگی کاسبان آن‌ها را در مقام حبیب‌الهی قرار می‌دهد. اینها با مردم در زندگی شریک می‌شوند تا گرفتاری‌شان را برطرف کنند».
وی با بیان این که در زمان حکومت پهلوی و قاجار بازار پناه و تکیه‌گاه مردم بود، گفت: «بسیاری از رخدادهای سیاسی دهه‌های اخیر در بازار رقم خورده است، چهره‌های ماندگار نباید فراموش شوند، که ما باید به دنبال فرهنگ‌سازی باشیم و شکل سنتی بازار را که این روزها کمرنگ شده است، زنده کنیم».
در پایان این مراسم از مجاهدت‌ها و کوشش‌های حاج ناصر کلاری، حاج نصرالله کتابدار، حاج عباس رحمانی، حاج احمد ملکی، حاج احمد کریمی اصفهانی و حاج حسن لباف در دهه‌های گذشته تقدیر شد.

برچسب‌ها:

نظر شما: