خانه تاریخی ملک، نگین گردشگری پایتخت در تعطیلات نوروزی

خانه تاریخی ملک، در بازار بین‌الحرمین تهران از روز سه‌شنبه دوم فروردین تا پایان روز جمعه دوازدهم فروردین ۱۴۰۱، با مجموعه‌ای از خدمات گوناگون فرهنگی- تاریخی و گردشگری از گردشگران، تهرانگردان و بازدیدکنندگان نوروزی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی میزبانی می‌کند.

خانه تاریخی ملک، نگین گردشگری پایتخت در تعطیلات نوروزی

بازار تهران در نوروز 1401 خورشیدی با یک خانه زیبای تاریخی حال و هوایی تازه دارد

خانه تاریخی ملک، نگین گردشگری پایتخت در تعطیلات نوروزی

خانه تاریخی ملک، در بازار بین‌الحرمین تهران از روز سه‌شنبه دوم فروردین تا پایان روز جمعه دوازدهم فروردین 1401، با مجموعه‌ای از خدمات گوناگون فرهنگی- تاریخی و گردشگری از گردشگران، تهرانگردان و بازدیدکنندگان نوروزی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی میزبانی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، دوستداران بناها و خانه‌های تاریخی و فرهنگی می‌توانند در نوروز 1401 از سه‌شنبه دوم فروردین تا پایان روز جمعه دوازدهم فروردین از ساعت 9 تا ساعت ۱۷ از بخش‌های گوناگون خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران بازدید کنند و از خدمات گوناگون فرهنگی- تاریخی و گردشگری این بنای زیبای تاریخی در قلب بازار تهران بهره بگیرند. گردشگران نوروزی می‌توانند در این روزهای نوروز 1401 از خانه تاریخی ملک به نشانی «تهران، بازار بزرگ تهران، خیابان 15 خرداد، پله نوروزخان، بازار بین‌الحرمین» بازدید کنند و در کنار تماشای این خانه زیبای تاریخی و تالارها و نمایشگاه‌های آن، از فضاهای خدماتی گردشگری همچون رستوران سنتی، چایخانه و کافه‌کتاب بهره‌مند شوند.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.malekmuseum.org و صفحه رسمی خانه تاریخی ملک در اینستاگرام به نشانی khane_malek مراجعه کنند یا با شماره تلفن 55617423 تماس بگیرند.

خانه تاریخی ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک تا سال 1375 خورشیدی در این خانه تاریخی برپا بود. حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1250 خورشیدی در همین خانه زاده شد. پیشینه این بنای تاریخی از این‌رو به بیش از 150 سال پیش، به اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد. این خانه، نخست دو بخش اندرونی (بنای پهلوی در ضلع شرقی) و بیرونی (عمارت قاجاری در ضلع غربی) داشته است. بخش اندرونی اما در آغاز دهه 1340 خورشیدی تخریب و ساختمان کتابخانه ملی ملک در سه طبقه جایگزین آن شد. زورخانه‌ای در ضلع شمالی عمارت قاجاری متعلق به حاج محمدکاظم ملک‌التجار، پدر حاج حسین آقا ملک بوده که احتمالا هم‌زمان با ساخت کتابخانه تخریب شده و بنایی با معماری تازه بر جای آن نشست. بیرونی و اندرونی خانه از این‌پس جابه‌جا شد یعنی عمارت پهلوی (بخش کتابخانه، اندرونی پیشین) برای مخزن‌های کتاب و تالار مطالعه و پژوهش و عمارت قاجاری (بیرونی پیشین) به زندگی خصوصی حاج حسین آقا ملک و خانواده‌اش و ویترین‌های آثار تاریخی اختصاص یافت. عمارت قاجاری در جایگاه هسته اصلی خانه تاریخی ملک، یک حیاط مرکزی دارد که دورتادور آن را بنایی دربرگرفته است. اتاق حاج حسین آقا ملک معروف به اتاق مخمل، در شمال حیاط و تالاری بزرگ، پشت آن جای دارد. خانه همچنین بخش‌هایی گوناگون همچون اتاق‌های خصوصی و پذیرایی، آب‌انبار، زیرزمین‌های گسترده و آشپزخانه در خود جای داده است. خانه ملک تزیینات جذاب معماری دارد که همچون دیگر بناهای دوره ناصری از هنر اروپایی، در آمیزش با هنرهای سنتی ایران تاثیر پذیرفته است. ازاره‌های دیواره‌های بیرونی با سنگ‌هایی زینت یافته است که با نقش گل و گیاه حجاری شده‌اند. آجرهای تراش‌خورده در بالای دیوارها جای دارند و میان‌شان قاب‌هایی از کاشی هفت‌رنگ با نقش‌های اسلیمی، هندسی و انسان و حیوان به چشم می‌آید. گچ‌بری‌هایی با رنگ‌آمیزی نیز درون بنا به‌کاررفته است. ازاره‌های دیوارها به پارچه یا مخمل‌کوبی آراسته بوده، سقف پاره‌ای تالارها و اتاق‌ها با قاب‌بندی‌های چوبی تزیین شده است.

خانه تاریخی ملک پس از بازگشایی در سال 1397 خورشیدی با کاربری‌های گوناگون فرهنگی- تاریخی و گردشگری به شهروندان خدماتی گسترده می‌رساند.

برچسب‌ها:

نظر شما: