کشف اثری نفیس در موسسه ملک

روابط عمومی کتابخانه و موزه ی ملی ملک کشف یک اثر نفیس را در این مجموعه خبر می دهد. موزه ی ملک دارای مجموعه نفیسی از آثار لاکی از جمله ۹۶ عدد جعبه قلمدان های لاکـــــــــــــــــی با تصاویری منحصر به فرد است؛ در راستای اجرای طرح مرمت آثار ، قلمدانی مرمت شد با نقاشی با طرح بیضی و به سبک اروپایی که احتمالاً کپی از روی یک کار اروپایی است، قلمدانی از نوع کشویی واز جنس کاغذ فشرده (پاپیه ماشه) و با تذهیب بر روی ورق طلا.

کشف اثری نفیس در موسسه ملک

در حین انجام مراحل مرمت آن، امضایی بر روی اثر با عبارت «صنیع الملک 1280» که با طلا نوشتـــه شده بود نمایان شد. ابوالحسن غفاری یا ابوالحسن ثانی معروف به صنیع الملـــــک (1229 ـ 1283ه. ق) از برجسته ترین هنرمندان عهد ناصری و بنیانگذار نخستین هنرکده و پیشگام هنر گرافیک در ایران بــــــود است. وی مدتی در موزه های فلورانس و رم به کپی برداری از آثار استادانی چون رافائل و تیسین پرداخت و در سال 1267 قمری به مقام نقاشباشی دربار ناصرالدین شاه رسید. در سال های 1270 تا 1273 ه.ق به مصورسازی نسخه خطی هزار و یک شب که در حال حاضر در مجموعه کاخ ـ موزه گلستان موجود است پرداخت و در سال 1277 ه.ق مسؤلیت روزنامه دولت علیه ایران به او سپرده شد و از کارهای اصلی او چهره نگاری در همین روزنامه بوده است.
قلمدان فوق تا قبل از مرمت و تمیزکاری به نظر بدون امضاء و رقم می آمد اما پس از انجام مرمت توسط رامین مرآتی امضای اثر پدیدار شد. آخرین اثری که از این هنرمند دیده شده متعلق به سال 1278 ه.ق است و باتوجه به تاریخ فوت استاد که بین سالهای 1282 تا 1284ه. ق تخمین زده شده است، این قلمدان جزء آخرین آثار هنری این هنرمند برجسته به حساب می آید..
این اثر نفیس از مجموعه آثار لاکی کتابخانه و موزه ی ملی ملک به زودی به نمایش در خواهد آمد.

برچسب‌ها:

نظر شما: