برشی از دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های عملی کتابخانه و موزه ملی ملک در تابستان 1402

همواره باور داشته‌ایم «کتابخانه» و «موزه»، تنها، نهادهایی خدماتی در زمینه «کتاب» و «اثر تاریخی» نیستند. رویکرد سنتی به این دو نها فرهنگی بدان‌گونه بوده که این‌ها زمینه‌ای فراهم می‌کنند تا پژوهشگران (در زمینه کتاب) و گردشگران (در زمینه بازدید اثر تاریخی) بتوانند بهره‌های مستقیم بگیرند؛ برای مطالعه یا پژوهش به کتابخانه و برای بازدید آثار تاریخی به موزه بیایند.

برشی از دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های عملی کتابخانه و موزه ملی ملک در تابستان 1402

«کتابخانه‌ها» و «موزه‌ها» چگونه می‌توانند نهادهای آموزش غیر رسمی فرهنگ و هنر باشند

برشی از دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های عملی کتابخانه و موزه ملی ملک در تابستان 1402

همواره باور داشته‌ایم «کتابخانه» و «موزه»، تنها، نهادهایی خدماتی در زمینه «کتاب» و «اثر تاریخی» نیستند. رویکرد سنتی به این دو نهاد فرهنگی بدان‌گونه بوده که این‌ها زمینه‌ای فراهم می‌کنند تا پژوهشگران (در زمینه کتاب) و گردشگران (در زمینه بازدید اثر تاریخی) بتوانند بهره‌های مستقیم بگیرند؛ برای مطالعه یا پژوهش به کتابخانه و برای بازدید آثار تاریخی به موزه بیایند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، کتابخانه‌ها و موزه‌ها در نگرشی نوگرایانه می‌توانند به تناسب گنجینه کتاب‌ها و آثار تاریخی‌شان، جایگاهی ویژه در ارایه آموزش‌های غیر رسمی فرهنگی و هنری در جامعه داشته باشند. دانشجویان (هم‌زمان یا پایان دوره دانش‌جویی) و هنرجویان و دوستداران فرهنگ و هنر بتوانند آموزه‌های هنری را به شیوه‌های کاربردی و عملی در فضای کتابخانه و موزه فرابگیرند و کارآزموده‌تر شوند.

کتابخانه و موزه ملی ملک از بیش از یک دهه پیش تا امروز کوشیده است بستری برای ارایه آموزش‌های غیر رسمی در گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی به دانشجویان، هنرجویان و دوستداران فرهنگ و هنر فراهم آورد. برگزاری دوره‌های آموزشی و برپایی کارگاه‌های عملی در این گستره، دستاورد همین نگرش نوگرایانه بوده است. این کوشش فرهنگی، با استقبال شماری فراوان از دوستداران فرهنگ و هنر همراه بوده است.

این نماهنگ کوتاه، برشی از دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های عملی به شمار می‌آید که در تابستان 1402 برگزار شده است؛ کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی «کوفی تزیینی»، «بررسی ویژگی‌های مرقع‌سازی در هنر ایران»، «نگارگری و گل و مرغ»، «کاغذشناسی نسخه‌های خطی»، «نسخه‌شناسی مقدماتی».

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

برچسب‌ها:

نظر شما: