روایت حکایت «فیل در تاریکی» مولانا برای دانش‌آموزان تهرانی

کتابخانه و موزه ملی ملک، کارگاه قصه‌گویی «باغ قصه‌ها» را با روایت «داستان فیل در تاریکی» از مجموعه حکایت‌های مثنوی معنوی سروده جلال‌الدین مجمد بلخی مشهور به مولانا، با هدف آشنایی کودکان به ویژه دانش‌آموزان با ادبیات کهن ایران و کتاب مثنوی و مولانا برگزار کرد.

روایت حکایت «فیل در تاریکی» مولانا برای دانش‌آموزان تهرانی

کتابخانه و موزه ملی ملک، تور قصه‌گویی «باغ قصه‌ها» را در مدرسه‌های تهران برگزار کرد

روایت حکایت «فیل در تاریکی» مولانا برای دانش‌آموزان تهرانی

کتابخانه و موزه ملی ملک، کارگاه قصه‌گویی «باغ قصه‌ها» را با روایت «داستان فیل در تاریکی» از مجموعه حکایت‌های مثنوی معنوی سروده جلال‌الدین مجمد بلخی مشهور به مولانا، با هدف آشنایی کودکان به ویژه دانش‌آموزان با ادبیات کهن ایران و کتاب مثنوی و مولانا برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، مجموعه کارگاه قصه‌گویی «باغ قصه‌ها» برای کودکان و نوجوانان، تازه‌ترین فعالیت فرهنگی نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران در حوزه انتقال مفاهیم تاریخ، موزه و ادبیات ایرانی- اسلامی به کودکان و نوجوانان است. این کارگاه از دهه سوم در دو بخش به رایگان برگزار شد.

بخش نخست کارگاه قصه‌گویی «باغ قصه‌ها»، در خود کتابخانه و موزه ملی ملک آغاز شده و همچنان در حال برگزاری است. در این برنامه، قصه‌گوها، قصه «طوطی و بازرگان» مولانا را برای کودکان در فضایی ویژه در کتابخانه و موزه ملی ملک بازمی‌گویند. این بخش از باغ قصه‌ها از دهه سوم دی تا پایان سال ۱۳۹۳ خورشیدی آغاز شده و دوشنبه هر هفته از ساعت ۹تا ۱۱ تا پایان سال ۱۳۹۳ خورشیدی برپا خواهد بود. قصه‌گوهای باتجربه در حوزه موزه و کودک در هر برنامه، کودکان را با قصه‌های طوطیان مولانا همراه می‌کنند. این کارگاه، با بازدید از تالارهای موزه‌ای و انجام بازی‌های کودکانه همراه است.

بخش دوم کارگاه قصه‌گویی «باغ قصه‌ها» اما در قالب ۱۰ تور قصه‌های مولانا در مهدهای کودک و مدرسه‌های ابتدایی تهران طراحی شده بود. در این ۱۰ برنامه، کارشناسان باتجربه موزه و کودک، قصه «فیل در تاریکی» مولانا را به شیوه‌ای جذاب به همراه بازی برای کودکان مدرسه‌های ابتدایی در دسته‌های ۳۰ تا ۴۰ نفره روایت کردند. این برنامه اکنون پایان یافته است.

«الهه سالار» سرپرست گروه قصه‌گویی، تور «باغ قصه‌ها» که از سوی کتابخانه و موزه ملی ملک در مهدهای کودک، مدرسه‌ها و آموزشگاه‌های تهران برگزار شده است، درباره چگونگی انجام آن می‌گوید: «داستان فیل در تاریکی، از مجموعه حکایت‌های مثنوی معنوی که برای این کارگاه برگزیده شده بود، دارای دو جنبه ظاهری و باطنی است. در ظاهر، داستان عده‌ای است که در خانه‌ای تاریک با موجودی ناشناس روبه‌رو می‌شوند. هر فرد قسمتی از بدن این موجود را لمس و برداشت خود را از آن موجود بیان می‌کند. سرانجام هنگامی که شمع روشن می‌شود همه اشتباه خود را درمی‌یابند».

وی می‌افزاید: «داستان فیل در تاریکی از جنبه معنوی، حکایت زندگی انسان‌ها است که در رویارویی با مسایل زندگی، هریک، رخدادها را از دید خود تفسیر می‌کنند، شاید بی‌آن که به حقیقت ماجرا آگاه باشند».

این فعال حوزه کودک تصریح می‌کند: «ساده‌کردن و جذاب‌سازی داستان برای کودکان و نوجوانان، ما را برآن داشت تا آنان را در بازسازی فضای داستان شریک کنیم. برای این منظور فیلی ساختیم که اجزای آن از هم جدا بود. سر، پاها و تن این فیل به صورت جداگانه در کیسه‌هایی سیاه قرار داده شده بود. در آغاز از آن‌ها می‌خواهیم درون کیسه‌ها را لمس کرده، سپس با هم مشورت یکدیگر، حدس بزنند چه چیزی را لمس کرده‌اند. کودکان باید در مرحله بعد با گل سفال‌گری، آنچه را حدس زده‌اند، بسازند. پس از این مرحله، داستان برای آن‌ها روایت می‌شود؛ بی‌آن که نامی از آن برده شود. باز از بچه‌ها خواسته می‌شود برداشت خود را از داستان، حدس زده و ساخته گِلی خود را تکمیل کنند. دانش‌آموزان سرانجام با دسته‌بندی در گروه‌های ۴ یا ۵، نفره، با همفکری و همکاری، فیل را می‌سازند».

سالار تاکید می‌کند: «در تور قصه‌گویی باغ قصه‌ها برای مدرسه‌ها و آموزشگاه‌ها، برآنیم که در کنار ترویج ادبیات کهن، روحیه همکاری میان کودکان و نوجوانان را به ویژه در فضای مدرسه و آموزشگاه پرورش دهیم».

به گفته وی، بهره‌گیری از مواد و مصالح ساده برای طراحی داستان و ساخت حدسیات کودکان و نوجوانان، به آنان کمک می‌کند دریابند همیشه نیاز نیست وسایل و ابزار زیادی در اختیار داشته باشند تا بتوانند چیزی را بیافرینند. همچنین تکه‌تکه بودن فیل و سرانجام، شیوه چیدمان تکه‌ها، موجب می‌شود زاویه دید مخاطبان گسترده بوده و نیروی خلاقیت و نوآوری را در ذهن آنان تقویت کند.

گزیده تصویرهای این کارگاه قصه‌گویی را می‌توانید در لینک زیر ببینید؛

روایت حکایت «فیل در تاریکی» مولانا برای دانش‌آم​وزان تهرانی

نظر شما: