آمادگی متخصصان ژاپنی برای همکاری با کتابخانه و موزه ملی ملک در زمینه مستندنگاری پیشرفته آثار تاریخی

یک گروه از متخصصان برجسته ژاپنی و ایرانی دانشگاه کیوتو ژاپن در زمینه مستندنگاری پیشرفته آثار تاریخی به ویژه در حوزه آثار حجمی و سه‌بعدی، در بازدیدی تخصصی از گنجینه آثار تاریخی بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، آمادگی خود را برای همکاری مشترک با کتابخانه و موزه ملی ملک اعلام کردند.

آمادگی متخصصان ژاپنی برای همکاری با کتابخانه و موزه ملی ملک در زمینه مستندنگاری پیشرفته آثار تاریخی

در بازدید گروه دانشمندان ایرانی و ژاپنی دانشگاه کیوتو ژاپن از نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران اعلام شد

آمادگی متخصصان ژاپنی برای همکاری با کتابخانه و موزه ملی ملک در زمینه مستندنگاری پیشرفته آثار تاریخی

یک گروه از متخصصان برجسته ژاپنی و ایرانی دانشگاه کیوتو ژاپن در زمینه مستندنگاری پیشرفته آثار تاریخی به ویژه در حوزه آثار حجمی و سه‌بعدی، در بازدیدی تخصصی از گنجینه آثار تاریخی بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، آمادگی خود را برای همکاری مشترک با کتابخانه و موزه ملی ملک اعلام کردند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، در این بازدید که روز دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ خورشیدی انجام گرفت، دکتر علی اکتسابی، محقق ایرانی در دانشگاه کیوتو به همراه دو متخصص برجسته ژاپنی در زمینه مستندنگاری پیشرفته آثار تاریخی، شونسوکه واتانابه و واکاهاموری تاکاهاشی از دانشگاه کیوتو ژاپن، به همراه دکتر بابک داورپناه، پژوهشگر و شکوفه مصباحی کارشناس ارشد حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی، از بخش‌های گوناگون کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کردند. فضاهای نمایشی، شیوه‌ها و روند کاری بخش‌های حفاظت آثار و مستندنگاری در این بازدید، مورد توجه متخصصان ژاپنی قرار گرفت. دکتر علی اکتسابی به نمایندگی از این متخصصان اعلام کرد آن‌ها علاقه‌مندی فراوانی برای گسترش ارتباطات دانشمندان ژاپنی با همکاران ایرانی به ویژه در کتابخانه و موزه ملی ملک، در زمینه مستندنگاری آثار تاریخی- فرهنگی به شیوه‌های نوین دارند.

وی با معرفی برنامه‌ها و پروژه‌های بین‌المللی دانشگاه کیوتو افزود: ما و همکاران‌مان در دانشگاه کیوتو، فعالیت‌هایمان را بر دیجیتال‌سازی آثار تاریخی- فرهنگی با کیفیت‌های بسیار بالا و جزییات فراوان و دقیق متمرکز کرده‌ایم که بخشی از فعالیت‌ها در موزه‌های کشورهای گوناگون مانند چین، فیلیپین، ایتالیا، انگلستان، فرانسه، تونس و مصر اجرا شده است.

وی با تمجید از بخش‌های گوناگون کتابخانه و موزه ملی ملک به ویژه فضاهای نمایشی، شیوه‌ها و روند کاری بخش‌های حفاظت آثار و مستندنگاری، تاکید کرد: ژاپن در پی ایجاد برندی برای خود است تا در زمینه مستندنگاری آثار تاریخی به روش‌های نوین جهانی، بتواند با کشورهایی مانند فرانسه و بریتانیا رقابت کند. ما در این مسیر، برای گسترش ارتباطات دانشمندان ژاپنی با همکاران ایرانی آمادگی داریم. همچنین اشتیاق داریم با موزه‌های آستان قدس رضوی نیز در زمینه دیجیتال‌سازی آثار، کارهای مشترک انجام دهیم.

دکتر علی اکتسابی افزود: پروژه‌های ما در آینده با همکاری سازمان میراث فرهنگی ایران اجرا خواهد شد. در این همکاری، آثاری از موزه‌های ملی ایران و فرش و مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان با ابزارهایی که به عنوان نشانه دوستی ایران و ژاپن در اختیار سازمان میراث فرهنگی ایران قرار خواهد گرفت، مستندنگاری خواهد شد. مهم این است که نشان دهیم مستندنگاری آثار تاریخی با کیفیت بالا تا چه اندازه می‌تواند در بهره‌گیری از این یادگارهای تمدنی سودمند باشد.

علاقه برای بهره‌گیری از دانش‌های نوین جهانی در زمینه نگهداری آثار تاریخی و مستندنگاری

سیدمجتبی حسینی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در این بازدید با ارایه توضیحاتی درباره دستاوردهای مستندنگاری و دیجیتال‌سازی آثار، کتاب‌ها و اسناد کتابخانه و موزه ملی ملک افزود: همکاران ما در کنار تصویری کردن اطلاعات و آثار، در دسته‌بندی و ارایه داده‌ها نیز فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند. بدین ترتیب بستر و پایه‌ای مناسب برای آغاز و تداوم حرکت در این زمینه فراهم آمده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و مسایل امروز ما در حوزه مستندنگاری آثار تاریخی، آثار حجمی، سه‌بعدی و غیرمکتوب است. خرسند خواهیم بود از امکانات و دانش دانشمندان ژاپنی در زمینه مستندنگاری آثار چندبعدی و تزئینات وابسته به معماری که در اندازه‌های بزرگ‌اند، بهره‌مند شویم. همکاران ما این استعداد را دارند که از دانش‌های نوین جهانی در زمینه نگهداری از آثار تاریخی و مستندنگاری آن‌ها بهره بگیرند. مساله مستندنگاری به ویژه، نه صرفا در حوزه آثار موزه‌ای، که در زمینه بناهای بزرگ تاریخی برای ما در ایران و به ویژه در حرم مطهر رضوی به عنوان موزه زنده معماری و هنر ایرانی- اسلامی اهمیتی فراوان دارد.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به علاقه سفیران پیشین و کنونی کشور ژاپن در ایران که در بازدیدهای چندباره خود از بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، گرایش‌های هنرشناسانه و حرفه‌ای خود به تاریخ و فرهنگ را نشان داده‌اند، یادآور شد: در بازدید اخیر آقای کوجی هانه‌دا، سفیر ژاپن که سه ماه پیش انجام گرفت، ایشان با علاقه بسیار به تماشای جلوه‌هایی از فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی در کتابخانه و موزه ملی ملک نشستند. امیدواریم از دریچه این همکاری‌ها سطح روابط علمی و فرهنگی مشترک میان ایران و ژاپن افزایش یابد. همچنین فرصتی برای معرفی بیش‌تر تمدن ایرانی- اسلامی برای مردم ژاپن پدید آید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید حاج حسین آقا ملک، واقف و بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک در زمینه ممنوعیت بیرون بردن آثار و کتاب‌های این گنجینه از ساختمان آن، علاقه‌مندیم فعالیت‌های مورد نظر مشترک را در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای درون این مجموعه انجام دهیم و دستاوردهای آن‌ها را با نهادهای دیگر به اشتراک بگذاریم. همچنین آمادگی داریم زمینه همکاری دانشمندان ژاپنی را در حوزه مستندنگاری آثار تاریخی- فرهنگی با آستان قدس رضوی و گنجینه‌های زیرمجموعه آن فراهم کنیم؛ به ویژه آن که مجموعه‌ای کم‌نظیر از آثار فرهنگ و تمدن ایران و اسلام در حرم امام رضا علیه‌السلام و موزه‌ها و کتابخانه‌های متعلق به آستان قدس رضوی وجود دارد. 

برچسب‌ها:

نظر شما: