ضروریات یک سیستم شماره‌گذاری استاندارد آثار موزه‌ای

اصولی مانند پیروی از روندی یکسان و یکنواخت برای همه آثار، ارایه اطلاعات صریح و کاربردی درباره آثار و قابلیت هماهنگی با گسترش مجموعه در درازمدت، از ضروریات یک سیستم شماره‌گذاری استاندارد آثار موزه‌ای به شمار می‌آید.

ضروریات یک سیستم شماره‌گذاری استاندارد آثار موزه‌ای

نشست تخصصی «ثبت، شماره‌بندی و لیبل‌گذاری آثار موزه‌ای» مطرح شد

ضروریات یک سیستم شماره‌گذاری استاندارد آثار موزه‌ای

اصولی مانند پیروی از روندی یکسان و یکنواخت برای همه آثار، ارایه اطلاعات صریح و کاربردی درباره آثار و قابلیت هماهنگی با گسترش مجموعه در درازمدت، از ضروریات یک سیستم شماره‌گذاری استاندارد آثار موزه‌ای به شمار می‌آید.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، «محسن حق‌گو» کارشناس مستندنگاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در نشست تخصصی «ثبت، شماره‌بندی و لیبل‌گذاری آثار موزه‌ای» که در این موقوفه فرهنگی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: شماره‌گذاری آثار موزه‌ای یکی از نخستین فرایندهای مرتبط با ثبت و مستندنگاری آثار موزه‌ای است. این فرایند از دو منظر کلی قابل بررسی است. نخستین بخش از فرایند شماره‌گذاری، طراحی یک سیستم شماره‌گذاری استاندارد و یکسان برای همه آثار یک موزه است.

وی گفت: همه موزه‌ها به یک سیستم شماره‌گذاری واحد برای اختصاص شماره‌های منحصربه‌فرد به آثار برای بهره‌گیری از این شماره‌ها در سیستم‌های مستندنگاری و مدیریت اطلاعات آثار نیاز دارند. این شماره‌ها به سادگی و دقت، ارجاع‌دهی دوسویه میان سوابق و داده‌های مرتبط با اثر را ممکن می‌کنند. همچنین بازیابی آثار در میان انبوهی از آثار مشابه، تنها از راه یک سیستم شماره‌گذاری درست و استاندارد ممکن خواهد بود.

کارشناس مستندنگاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تاکید کرد: این سیستم‌ها اگرچه در موزه‌های گوناگون با توجه به مجموعه‌ها و نیازهای هریک، می‌توانند اندکی متفاوت باشد، اما همه از اصولی ثابت پیروی می‌کنند؛. اصولی مانند پیروی از روندی یکسان و یکنواخت برای همه آثار، ارایه اطلاعات صریح و کاربردی درباره آثار و قابلیت هماهنگی با گسترش مجموعه در درازمدت، از ضروریات یک سیستم شماری‌گذاری استاندارد است.

در بخش نخست نشست تخصصی «ثبت، شماره‌بندی و لیبل‌گذاری آثار موزه‌ای»، در کنار بررسی استاندارد Spectrum۴ در ثبت و شماره‌گذاری آثار، شیوه بهره‌گیری از فناوری‌های نوینِ مورد استفاده در لیبل‌گذاری آثار موزه‌ای مانند انواع بارکد و QR کد، تگ‌های RFID و NFC نیز معرفی شد. همچنین در زمینه تهیه و تکمیل دفاتر اموالی به عنوان مهم‌ترین ابزار در ثبت و مدیریت اموال نیز شیوه‌های استاندارد، مورد بررسی قرار گرفت. سرانجام، ضرورت‌ها، بایدها و نبایدها، راه‌کارها و استراتژی‌های لازم برای تغییر سیستم شماره‌گذاری آثار موزه‌ای، به عنوان یک فرایند پرچالش، مطرح شد.

در ادامه این نشست، «الهام علیمیرزایی» کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی به عنوان دومین سخنران گفت: یکی از ضروریات شماره‌گذاری در کنار ارزشی که در زمینه مستندنگاری و برقراری ارتباط بین شی و مستندات دارد، پیروی از استانداردها و شیوه‌نامه‌های مورد پذیرش توسط اغلب مراکز موزه‌ای و شورای بین‌المللی موزه‌ها «ایکوم» درباره رعایت مبانی حفاظتی شماره‌گذاری آثار، با استفاده از روش‌های نصب و درج شماره روی شی بدون ایجاد هرگونه آسیب به آن، ضمن ایجاد یکپارچکی و همگون‌سازی شیوه‌های به کار گرفته شده در موزه‌ها است.

وی افزود: ماهیت ویژه آثار موزه‌ای به گونه‌ای است که هم‌زمان با به کارگیری روش‌های پایدار و قابل اطمینان برای هویت‌بخشی آن‌ها، ارزش‌های تاریخی، علمی و زیبایی‌شناسی نباید خدشه‌دار شود و در صورت لزوم بدون آسیب فیزیکی به شی، قابل حذف و برگشت‌پذیر باشد.

به گفته این کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی، تعاریف و حداقل استانداردهایی باید در انجام این کار مورد توجه قرار گیرد که مستلزم شناسایی شیوه‌های عمومی و اختصاصی ویژه شماره‌گذاری انواع آثار از جنس‌های گوناگون است.

در ادامه بحث استاندارد spectrum۴ در ثبت و شماره‌گذاری آثار و در بخش دوم این نشست، به بررسی پیرامون استانداردهای یادشده، محدودیت‌های مواد و ابزار و روش‌های مورد استفاده، معرفی انواع شیوه‌های شماره‌گذاری متناسب با کیفیت و ساختار اشیای موزه‌ای و شیوه‌های حذف و اصلاح بدون خطر شماره‌های نادرست پیشین پرداخته شد. از آن‌جمله می‌توان به روش لاک جوهر و برچسب غیر متصل و نیز برخی روش‌های جدید مانند قلم UV که هنوز در ایران به کار گرفته نشده است، اشاره کرد.

نشست تخصصی «ثبت، شماره‌بندی و لیبل‌گذاری آثار موزه‌ای» با حضور دو کارشناس مستندنگاری و حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی عصر دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ خورشیدی ساعت ۱۵ در کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» برگزار شد.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است که حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار آن، در سال ۱۳۱۶ بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. این گنجینه بزرگ، اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران جای دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما:

salimi
۱۲:۳۴:۱۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۴
با سلام و تشکر
برای علاقمندان شهرستان و را ه دور آیا ممکن است برای اینکه بتوانیم از نتایج و ریز مباحت به شکل کاربردی و دقیق استفاده کنیم فیلم یا گزارش دقیق این جلسه و سایر جلسات مشابه را در اختیار داشته باشیم؟ یا ...؟
چگونه؟
بسیار سپاسگزارم
ناهید
۱۹:۱۷:۱۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
با عرض سلام و خسته نباشید.
برای هر دوتا ایمیل من پیام ارسال میشه امکان حذف یکی از عضویتها وجود دارد؟