بهمن نامور مطلق: موزه‌ها قامت تمدن ما را بلند می‏‌کنند

بلندی قامت تمدن‌ها به اندازه متن‎هایی است که آن فرهنگ و تمدن ایجاد کرده است، به همین دلیل نگهداری میراث فرهنگی و آثار تاریخی در موزه‌ها، ما را بلندقامت می‏‌کند زیرا قامت هر تمدنی به تجربه‎های او بستگی دارد.

بهمن نامور مطلق: موزه‌ها قامت تمدن ما را بلند می‏‌کنند

در دومین نشست «موزه و گفتمان‌های اجتماعی» در کتابخانه و موزه ملی ملک مطرح شد

بهمن نامور مطلق: موزه‌ها قامت تمدن ما را بلند می‏‌کنند

بلندی قامت تمدن‌ها به اندازه متن‎هایی است که آن فرهنگ و تمدن ایجاد کرده است، به همین دلیل نگهداری میراث فرهنگی و آثار تاریخی در موزه‌ها، ما را بلندقامت می‏‌کند زیرا قامت هر تمدنی به تجربه‎های او بستگی دارد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، بهمن نامور مطلق در دومین نشست موزه و گفتمان‌های اجتماعی در سخنرانی خود با موضوع «موزه‌های اسلامی از منظر بینامتنیت و ترامتنیت» با بیان این دیدگاه افزود: موزه‌ها نقشی قابل توجه در شیوه متن‎دار شدن انسان مدرن ایفا کرده‎اند. وقتی درباره موزه صحبت می‎کنیم از نظر نشانه‌شناسی با پدیده‌ای پیچیده روبه‎روییم که با دیگر متن‎ها، هم به واسطه اشیایی که در آن جمع شده، هم به دلیل فضا و معماری، متفاوت است. ما در موزه با کلکسیونی از متن‌های گوناگون روبه‌روییم که در یک ترکیب و مجموعه ویژه قرار دارد. این فضا تنها به نمایش آثار اختصاص پیدا نکرده است، که کارگاه، رستوران و ... نیز دارد. آنچه در موزه رخ می‌دهد این است که ما با یک وضعیت ویژه روبه‌روییم؛ متن‎‌های همگون و اغلب ناهمگون که با هم در این مکان همنشین شده‎اند.

نامور مطلق در این نشست که عصر دوشنبه با حضور اسماعیل بنی‌اردلان عضو هیات علمی دانشگاه هنر، بهمن نامور مطلق استاد دانشگاه و معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محمدرضا مریدی پژوهشگر و استاد دانشگاه در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد، خاطرنشان کرد: متن‎هایی که از نظر نشانه‌شناسی جانشین هم بوده‌اند، در موزه با یکدیگر همنشین می‏‌شوند؛ متن‎هایی که رابطه زمانی دارند در موزه با رابطه هم‌زمانی پیدا کرده‎‌اند و این‎ها شکل‎هایی تازه از متن برای ما پدید می‌آورند. موزه امکان خوبی ایجاد می‏‌کند تا ما همه روابط کلاسیک را جابه‌جا ببینیم. موزه با شناسایی، انتخاب و نمایش آثار، یک متن از پیش‌متن‎ها را به ما نشان می‎دهد. در موزه با یک چینش از متن‎هایی روبه‌رو می‌شویم که پیش‌تر وجود داشته‎اند؛ به همین دلیل می‌‏توان گفت موزه دست به خلق نمی‏‌زند. ما با یک متن سیال سروکار داریم که در جای دیگری دیده نمی‎شوند. متن موزه باز است و چینش‎های تازه معانی تازه‎ در آن ایجاد می‏‌کند. اگر بخواهیم از اسطوره‌ها صحبت کنیم می‎توانیم سیمرغ و فرانکشتاین را در این زمینه مثال بزنیم؛ سیمرغ مجموعه‌ای از عناصر ناهمگون است که تصویری همگن را ایجاد می‎کند. در موزه نیز شرایط به همین گونه است، اینجا کثرتی وجود دارد که متن پیوستار را پدید می‌آورد. هرچند اگر این متن‎ها نتوانند به هم پیوند بخورند، حاصل کار موجودی شبیه فرانکشتاین خواهد بود که هیبتی هیولاوار دارد.

این استاد دانشگاه همچنین اشاره کرد اگر انسان ویژگی بینامتنی نداشت و نمی‌‏توانست متن‎های گذشته را بخواند، رفتار تکراری می‎شد: هیچ عذابی برای انسان بدتر از تکرار نیست. این ویژگی بیش‌متنی است که موجب می‎شود انسان تاریخ داشته باشد. ما می‎توانیم از متن‎های گذشته استفاده کنیم و متن‎های تازه بسازیم به همین دلیل است که ما تاریخ داریم و نیز موجوداتی تاریخ‎مندیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این نکته که بلندی قامت تمدن‌ها به اندازه متن‎هایی است که آن فرهنگ و تمدن ایجاد کرده است، افزود: به همین دلیل است که نگه‌داشتن میراث فرهنگی و آثار تاریخی در موزه‌ها، ما را بلندقامت می‌‏کند زیرا قامت هر تمدنی به تجربه‎های او بستگی دارد.

نامور مطلق همچنین درباره واژه گفتمان موزه‎ای نیز بیان کرد: ما واژه‎ای با عنوان گفتمان موزه‎ای داریم که البته برای آن تعاریف بسیار وجود دارد. موزه افزون بر آن که متن بوده و متن‌دار نیز است، فضایی گفتمانی دارد. موزه شکلی ویژه از دلالت‌پردازی را ایجاد می‌‏کند و معناپردازی آن با معناپردازی پدیده‌های دیگر متفاوت است. به همین دلیل ما در اینجا با یک گفتمان مستقل روبه‌روییم که از دیگر گفتمان‎ها متفاوت عمل می‌‏کند.

این منتقد حوزه هنر همچنین افزود: موزه با این که نقش بیش‌متنی دارد، از نقشی پیرامتنی نیز بهره‌مند است. پیرامتن‎ها آستانه‎های ورودی به متن به شمار می‌آیند، به متن معنا داده و آن را تعریف می‏‌کنند و همچنین متن را از نامتن جدا می‎سازند. کار دیگر پیرامتن‎ها این است که ما را اغوا کرده و به سمت متن بکشانند؛ همانند کاری که جلد یک کتاب برای جذب مخاطب می‌کند. موزه از این‌رو پیرامتنی است که هر پدیده درون آن جای گیرد، ارزش هنری می‌یابد.

بهمن نامور مطلق در پایان خاطرنشان کرد: آن شیی که در موزه قرار دارد اگر از موزه بیرون باشد، ارزشی متفاوت خواهد داشت، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد موزه‌ها متن‎هایی بی‌طرف نیستند که تعریف کامل و بدون جهت‎گیری از تاریخ به ما ارایه دهند. موزه‎ها نیز مانند هر متنی از ایدئولوژی بهره می‌برند. آن‌ها با ترکیبی که دارند ساختار ویژه روایی پدید می‌آورند که تاریخ را برای ما به شکلی که خود می‎خواهند، روایت می‏‌کنند و از آنجا که موزه‎ها برساخته موزه‎داران‌اند، روایتی ویژه که ارایه می‎کنند، روایتی دست‎کاری شده است.

اسماعیل بنی‌اردلان استاد دانشگاه هنر نیز در این مراسم، در سخنرانی با موضوع «مواجهه معرفت‌شناختی با موزه‌های هنر اسلامی»، با اشاره به کتاب «شی چیست؟» اثر هایدگر افزود: هایدگر در رساله کوچک «شی چیست؟» که مقدمه‎ای بر رساله او با عنوان «سرآغاز کار هنری» به شمار می‌آید، بحثی مطرح می‌کند. او درباره این موضوع پرسشی طرح می‎کند؛ «چگونه آثار هنری ما را به تفکر وامی‌دارند». منظور او از تفکر البته معانی مختلف دارد. یک معنای تفکر، اندیشیدن به معنای خاص کلمه است. آنچه که او تفکر می‎نامد رجوع به وجود است، آن چیزی که در حقیقت آدمی وجود دارد و حقیقت آدمی همان انس با وجود است.

وی ادامه داد: من از بحث هایدگر برای سخن خودم کمک می‌‏گیرم. هایدگر معتقد است آدمی عالمی دارد و در اینجا منظورش عوالم چهارگانه است که در فارسی ما آن‌ها را چهار حضور می‌‏نامیم. اما عالم داشتن، خود به این معنا است که انسان مرگ‌آگاه و ترس‎آگاه باشد. در این حالت است که به حقیقت متصل شده و خدایگان به او پیام می‌‏دهند.

این استاد دانشگاه افزود: شی‌ای که در موزه قرار می‎گیرد و هنری دانسته می‎شود، در خود عالمی دارد؛ یعنی در آن زمین و آسمان و خدایگان حضور دارند، زیرا هنرمند به هنگام خلق اثر هنری در نسبتی با حقیقت قرار می‎گیرد که حضوری دارد و در آن حضور احوالاتی بر او می‏‌گذرد که این احالات در کارایی که انجام می‌‏دهد نیز ظاهر می‌‏شود. وقتی از شی هنری حرف می‎زنیم از نظر هایدگر ساده‎ترین معنا برای آن شی این است؛ چیزی است که وجود دارد. شی نزد یونانیان به معنای جهان یا به معنای دقیق‎تر همان حضور است. پس کاری که هنرمند انجام می‎دهد این است؛ پرده از رخ اشیا برداشته و آن امر پنهانی را که در هر شی وجود دارد به ما نشان می‌دهد.

بنی اردلان با بیان این که در درجه نخست باید با عالَم هنرمند اشیایی که در موزه می‌‏بینیم ارتباط برقرار کنیم، خاطرنشان کرد: باید ببینیم او چه امری را در این شی نمایان کرده است. آثار هنری که در موزه‎ها هستند نخستین وظیفه‌شان چنین است؛ ما را به دیدن عالمی برند که هنرمندان خلق کرده‌اند‎. وقتی از اشیا هنری صحبت می‎شود یکی از ویژگی‌های این اشیا این است که چگونه آن‌ها می‎توانند کثرت را کنار گذاشته، به وحدت برسند.

دومین نشست «موزه و گفتمان‌های اجتماعی» همچنین محمدرضا مریدی استاد دانشگاه درباره این موضوع که مخاطبان چرا به موزه می‎روند، سخن راند و ویژگی‎های آماری و موقعیت‎های طبقاتی و فرهنگی بازدیدکنندگان موزه در ایران را نقد و بررسی کرد.

سلسله نشست‌های «موزه و گفتمان‌های اجتماعی» در سه نوبت با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و پژوهشکده هنر دانشگاه هنر در سالن همایش‌های کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود. سومین و واپسین نشست در روز دوشنبه سوم خرداد 1395 خورشیدی تشکیل خواهد شد. 

نظر شما: