خیابان پروفسور رولن، میزبان شاهکارهای تاریخی ایران

۸۰ تابلوی تصویر آثار نفیس تاریخ ایران، از دوره پیش از تاریخ تا روزگار قاجار، به مناسبت هشتاد سالگی «بنیان‌گذاری و گشایش موزه ایران باستان» و «وقف کتابخانه و موزه ملی ملک» در خیابان پروفسور رولن در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نمایش درآمد.

خیابان پروفسور رولن، میزبان شاهکارهای تاریخی ایران

«نمایشگاه هشتاد سالگی»؛ رنگین‌کمانی از نفایس دوره پیش از تاریخ تا روزگار قاجار

خیابان پروفسور رولن، میزبان شاهکارهای تاریخی ایران

80 تابلوی تصویر آثار نفیس تاریخ ایران، از دوره پیش از تاریخ تا روزگار قاجار، به مناسبت هشتاد سالگی «بنیان‌گذاری و گشایش موزه ایران باستان» و «وقف کتابخانه و موزه ملی ملک» در خیابان پروفسور رولن در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نمایش درآمد.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، «نمایشگاه هشتاد سالگی؛ گزیده آثار موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک» هم‌زمان با آغاز برنامه‌های «آیین هشتاد سالگی» در نکوداشت هشتادمین سال «بنیان‌گذاری و گشایش موزه ایران باستان» و «وقف کتابخانه و موزه ملی ملک»، تصویری جذاب از هنر، فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران، در خیابان پروفسور رولن در گوشه جنوب غربی محوطه تاریخ باغ ملی نقش بسته است تا گردشگران و دوستداران فرهنگ و هنر ایران- اسلامی به تماشای رنگین‌کمان فرهنگ و تاریخ دیرینه این سرزمین بنشینند. مجموعه‌ای از نفایس تاریخی گنجینه موزه ملی ایران، دربرگیرنده آثار سفالی، سنگی، کاشی و آبگینه همچون جام‌های شوش، مارلیک و حسنلو، مجسمه نجیب‌زاده پارتی، سرستون‌های هخامنشی تخت جمشید به همراه گنجینه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی از منسوجات، نسخه خطی، نگارگری، خوش‌نویسی، سکه، آثار لاکی، آثار و کتیبه‌های فلزی و نقاشی در کتابخانه و موزه ملی ملک همچون شاهنامه بایسنغری، پرده خانه کعبه و آثار برجسته خوش‌نویسی از میرعماد و ام سلمه قاجار، تابلوهای «نمایشگاه هشتاد سالگی» را آراسته‌اند.

موزه ایران باستان «نخستین موزه ملی دولتی» و کتابخانه و موزه ملی ملک «نخستین موزه ملی وقفی- خصوصی» در تاریخ ایران به شمار می‌آیند که در گذر هشت دهه از بنیان‌گذاری و وقف در سال 1316 خورشیدی، همچنان نقشی مهم در پاسداری و بازشناسی فرهنگ و تمدن ایران از دریچه آثار دیرینه تاریخی بر دوش دارند. این دو گنجینه بزرگ ملی در همسایگی یکدیگر در محوطه تاریخی باغ ملی تهران، اکنون در نقطه‌ای مشترک، 80 سالگیِ بنیان دو اندیشه نیکوی را در زمینه «تاریخ و فرهنگ» و «وقف» در تاریخ ایران را نکو می‌دارند. «آیین هشتاد سالگی»، برنامه‌هایی گوناگون در خود گنجانده است که «نمایشگاه هشتاد سالگی؛ گزیده آثار موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک»، نخستینِ آن‌ها به شمار می‌آید.

«نمایشگاه هشتاد سالگی؛ گزیده آثار موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک» از 25 شهریور 1396 خورشیدی گشایش یافته است و تا ده روز میزبانی گردشگران و دوستداران فرهنگ و تاریخ دیرینه این سرزمین را انتظار می‌کشد. برای دسترسی به نمایشگاه می‌توانید به ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن بیایید.

نظر شما: