برپایی «نمایشگاه شمایل» در کتابخانه و موزه ملی ملک

«نمایشگاه شمایل؛ گزیده‌ای از آثار مجموعه شخصی محمدحسن ملک‌مدنی» در روز یک‌شنبه سوم دی ۱۳۹۶ خورشیدی ساعت ۱۵ در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.

برپایی «نمایشگاه شمایل» در کتابخانه و موزه ملی ملک

در پیوستگی کوشش‌های بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران در بازشناسی فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی انجام می‌پذیرد

برپایی «نمایشگاه شمایل» در کتابخانه و موزه ملی ملک

«نمایشگاه شمایل؛ گزیده‌ای از آثار مجموعه شخصی محمدحسن ملک‌مدنی» در روز یک‌شنبه سوم دی 1396 خورشیدی ساعت 15 در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، «نمایشگاه شمایل» حدود 40 اثر از هنرمندانی چون ابوالحسن غفاری، اسماعیل جلایر، علی‌اکبر حجار، خلیل‌الله خاجوش، محمدابراهیم نقاش‌باشی و محمداسماعیل نقاش‌باشی را در زمینه هنر شمایل‌نگاری در گستره فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی به نمایش می‌گذارد. شمایل‌نگاری یکی از شاخه‌های جالب توجه نقاشی به شمار می‌آید. شمایل‌نگاری در ایران ویژگی‌هایی دارد که آن را از لحاظ مضمون و شیوه نگارگری و جنبه تقدس، از شمایل‌نگاری در دیگر منطقه‌های جهان به ویژه غرب جدا می‌کند. شمایل‌های ایرانی بیش‌تر جنبه مردمی و فولکلور دارند. هنر و موضوع این نقاشی‌ها از فرهنگ عامه برخاسته و بن‌مایه‌های آن‌ها نمایانگر اندیشه و احساس ملی و قومی و مذهبی عامه مردم و مفهوم‌ها و معناها و برداشت‌هایی است که مردم از تاریخ اسطوره‌ای حماسی و مذهبی در ذهن تاریخی‌شان دارند.

«نمایشگاه شمایل» از جمله برنامه‌های فرهنگی آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم به عنوان یکی از آیین‌های وقف‌نامه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آمد که پیش از این مقرر بود هم‌زمان با برپایی این آیین، در روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ خورشیدی گشایش یابد اما پاره‌ای مشکلات در زمینه تاسیسات نور و روشنایی و مسایل تخصصی موزه‌داری، برپایی آن را به رفع مشکلات یادشده موکول کرد. این نمایشگاه اکنون با فراهم‌آمدن امکانات و تاسیسات مناسب و رفع مشکلات فنی، با نمایش 40 اثر در حوزه شمایل‌نگاری برپا می‌شود و به مدت یک ماه برپا خواهد بود.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک به سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. ساختمان این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای دارد. 

برچسب‌ها:

نظر شما: