تعطیلی موقت خدمات‌رسانی فرهنگی به مخاطبان به دلیل ساخت‌وساز و اصلاح معماری

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک خبر داد تعطیلی موقت خدمات‌رسانی فرهنگی به مخاطبان به دلیل ساخت‌وساز و اصلاح معماری خدمات‌رسانی فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، به دلیل انجام ساخت‌وساز و طرح اصلاح معماری ساختمان، موقتا به مدت یک ماه از یکم آذر تا یکم دی ۱۳۹۲ متوقف خواهد شد. به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این اقدام در تداوم طرح ۵ ساله اصلاح معماری ساختمان موقوفه صورت می‌گیرد که در همه مدت بدون تعطیلی و توقف خدمات‌رسانی فرهنگی به مخاطبان تاکنون انجام شده است.

تعطیلی موقت خدمات‌رسانی فرهنگی به مخاطبان به دلیل ساخت‌وساز و اصلاح معماری

​«سیدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این‌باره گفت: «موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان یکی از موقوفات خاص آستان قدس رضوی، در 4 سال گذشته بر اساس یک برنامه مدون با بهره‌گیری از نگاه ویژه آستان قدس رضوی به موقوفات آن سازمان معظم، کوشیده است برنامه‌هایی مشخص را به اجرا درآورد. یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها طرح اصلاح معماری موسسه به شمار می‌آید».

وی افزود: «برای رفع پاره‌ای از ایرادهای سخت‌افزاری و ساختمانی، استفاده از فضاهای مرده و بدون کاربری، گسترش خدمات فرهنگی، به روزرسانی و استانداردسازی کتابخانه و موزه ملی ملک، از 4 سال پیش ناگزیر شدیم برای انجام اصلاحات معماری و ساختمانی تدبیرهایی بیندیشیم. بنابراین طرح اصلاح وضعیت معماری شکل گرفت و عملیات اجرایی همخوان آن طرح آغاز شد».
وی تاکید کرد: «نکته مهم در این میانه آن بود که نمی‌خواستیم با وجود عملیات ساختمانی، خدمات‌رسانی فرهنگی به مخاطبان و دوستداران را تعطیل و متوقف کنیم تا پس از پایان عملیات، خدمات‌رسانی دوباره از سر گرفته شود. ازاین‌رو از همان زمان کارهای ساخت‌وساز و اصلاح معماری بدون تعطیلی خدمات‌رسانی به مخاطبان آغاز شد».
به گفته حسینی، بر اساس طرح‌های انجام شده، فاز ابنیه و سخت‌افزار اصلاح وضعیت معماری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تقریبا تا اواخر بهار سال 1393 به پایان می‌رسد و پس از آن، معماری و احیا و تجهیز فضاهای داخلی به روزرسانی خواهد شد.
مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک خاطرنشان کرد: «همه این اقدامات، همزمان با فعال بودن و باز بودن مجموعه انجام پذیرفته و خدمات فرهنگی بدون تعطیلی به مخاطبان ارایه شده است و نه تنها خدمات فرهنگی به شیوه گذشته ادامه داشته، که، توسعه نیز پیدا کرده است. برای نمونه، سالن‌ها، تالارها و نمایشگاه های دایمی و موقت موزه از فضایی با مساحت حدود 900 متر فضایی 1200 متری تبدیل شده است. در پایان طرح اصلاح وضعیت معماری، سالن‌ها و تالارهای موزه بیش از 2200 متر در دو طبقه خواهد شد. خدمات‌رسانی کتابخانه‌ای اکنون در فضایی به اندازه 720 متر در یک طبقه انجام می‌شود که با پایان یافتن عملیات ساختمانی به 1400 متر در سه طبقه گسترش خواهد یافت».
«سیدمجتبی حسینی» افزود: «اکنون در مراحل پایانی این طرح، ساخت‌وسازها در یک برهه زمانی یک ماهه، به گونه‌ای است که سروصدای ایجاد شده، برای مخاطبان و مراجعه‌کنندگان آزاردهنده خواهد بود و امکان خدمات‌رسانی مناسب را از ما خواهد گرفت. با وجود بررسی‌های فراوان، شرایط و مزاحمت‌های ساخت‌وساز به گونه‌ای بود که امکان دیگری جز تعطیلی موقت خدمات‌رسانی فرهنگی پیش رویمان نمی‌گذاشت، از این‌رو مجبور شدیم در این مرحله، یک توقف کوتاه‌مدت در فرآیند خدمات‌رسانی فرهنگی به مخاطبان قرار دهیم تا پس از آن باز با امکانات و توان کامل در خدمت علاقه‌مندان و دوستداران کتابخانه و موزه ملی ملک باشیم».
این تعطیلی موقت خدمات‌رسانی از یکم آذر تا یکم دی 1392 به مدت یک ماه بوده و در این مدت کوتاه، بهره‌گیری از امکانات کتابخانه‌ای و بازدید از موزه برای پژوهشگران و علاقه‌مندان از طریق فضای مجازی و وب‌سایت امکان‌پذیر خواهد بود.
علاقه‌مندان و دوستداران برای دریافت اطلاعات بیش‌تر در این زمینه می‌توانند با شماره تلفن 66751291 روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تماس بگیرند.

برچسب‌ها:

نظر شما: