نمایشگاه «امیرِ راه» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

نمایشگاه «امیرِ راه؛ گزیده نسخه‌های خطی مربوط به امیرالمومنین علی علیه‌السلام در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک» هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت عید سعید غدیر خم، در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت.

نمایشگاه «امیرِ راه» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت عید سعید غدیر خم

نمایشگاه «امیرِ راه (نسخه‌های خطی مربوط به امیرالمومنین علیه‌السلام)» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

نمایشگاه «امیرِ راه؛ گزیده نسخه‌های خطی مربوط به امیرالمومنین علی علیه‌السلام در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک» هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت عید سعید غدیر خم، در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، آیین گرامی‌داشت عید سعید غدیر خم، روز چهارشنبه هفتم شهریور 1397 خورشیدی با حضور دوستداران فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد. در این مراسم که با سخنرانی دکتر مرتضی میردار، تاریخ‌پژوه و معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره شخصیت امیرالمومنین علی علیه‌السلام و روایت تاریخی رخداد غدیر خم در تاریخ اسلام و نقالی و منقبت‌خوانی مرشد محسن میرزاعلی همراه شد، نمایشگاه «امیرِ راه؛ گزیده نسخه‌های خطی مربوط به امیرالمومنین علی علیه‌السلام در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک» گشایش یافت. نمایشگاه «امیرِ راه»، تصویری نو از پیوند مفهوم‌های دینی با کتابت و نگارش نسخه‌های خطی در تاریخ و فرهنگ اسلامی- ایرانی به نمایش می‌گذارد. نسخه‌های خطی از سده‌های هفتم تا چهاردهم هجری، دربرگیرنده نسخه‌های نهج‌البلاغه و نقد و تفسیر و شرح نهج‌البلاغه، زندگی‌نامه، فضایل، مدایح، مناقب، اندرزنامه و مناجات امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام، در این نمایشگاه، راهی نو از دریچه هنر به قلمروی شناخت نخستین پیشوای شیعیان و «امیرِ هستی» می‌گشاید. از جمله نسخه‌های نمایشگاه امیرِ راه به «نهج‌البلاغه و مشرع‌الفصاحه» تالیف سیدرضی ابوالحسن محمد موسوی بغدادی می‌توان اشاره کرد که به خط نسخ در سده ‎هفتم هجری قمری کتابت شده است. همچنین «منهاج البراعه فی شرح نهج‌البلاغه» تالیف «قطب‌الدین ابوالحسن سعید بن هبه الله بن حسن راوندی» به خط نسخ در سده هشتم هجری، از دیگر نسخه‌های نمایش‌یافته در این نمایشگاه به شمار می‌آید. «شرح دیوان علی (ع)» اثر قاضی میرکمال‌الدین حسین منطقی میبدی‌، «انوار الفصاحه و اسرار البراعه فی شرح نهج‌البلاغه» اثر نظام‌الدین احمد حکیم الملک گیلانی به زبان‌های عربی و فارسی و ترجمه فارسی «عهدنامه مالک اشتر» تالیف محمدباقر اسماعیل خاتون‌آبادی که پیشینه کتابت آن‌ها به ترتیب به سده‌های 10، 11 و 12 هجری بازمی‌گردد، از دیگر نفایس خطی این نمایشگاه به شمار می‌رود.

در ادامه گزیده تصویرهای آیین گرامی‌داشت عید سعید غدیر خم و گشایش نمایشگاه «امیرِ راه؛ گزیده نسخه‌های خطی مربوط به امیرالمومنین علی علیه‌السلام در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک» را می‌بینید؛

برچسب‌ها:

نظر شما: