«راویانِ کوچکِ انقلاب بزرگ» در کتابخانه و موزه ملی ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه تمبرهای سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی را هم‌زمان با فرارسیدن دهه فجر به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۱۳۵۷ برپا کرد.

«راویانِ کوچکِ انقلاب بزرگ» در کتابخانه و موزه ملی ملک

بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، نمایشگاه تمبرهای سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی را برپا کرد

«راویانِ کوچکِ انقلاب بزرگ» در کتابخانه و موزه ملی ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه تمبرهای سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی را هم‌زمان با فرارسیدن دهه فجر به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال 1357 برپا کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، «راویانِ کوچکِ انقلاب بزرگ»، روایتی جذاب از خاطره‌های ایرانیان از پیروزی انقلاب‌شان در سال 1357 خورشیدی از دریچه تمبرهای یادبود ارایه می‌دهد. این نمایشگاه از روز هشتم بهمن تا پایان بهمن در سرسرای همکفِ بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران از میهمانان و گردشگران میزبانی می‌کند. 33 تمبر یادبود سال‌گرد پیروزی انقلاب اسلامی در این نمایشگاه، گزیده تمبرهای منتشرشده در سال‌های پس از پیروزی انقلاب را دربرمی‌گیرند.

ماجرای 150 ساله تمبر در ایران از 1247 خورشیدی آغاز شده و قصه‌ای است که همچنان ادامه دارد. تمبرها روایت‌ها و داستان‌هایی بسیار از تاریخ، فرهنگ و زبان یک ملت و سرزمین در خود گنجانده، با مُهرهای درج‌شده بر خود، قصه‌هایی فراوان از کشورداری، کشورگشایی و مرزهای جغرافیایی- سیاسی روایت می‌کنند. هر تمبر با نشان و شمایل خود یا با چهره‌ها و تصویرهایی از نمادهای ملی، اسطوره‌ای، افسانه‌ای، قهرمانی، میراث فرهنگی، رویدادها و یادبودهای مذهبی، تاریخی و سیاسی، اصلاحات، پیشرفت ملی، دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی، سیاست خارجی، رخدادهای گوناگون همچون نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی، روایت‌های بسیار در خود دارد. تمبرها از یک‌سو ستایش‌گران روند آموزش، پرورش، تندرستی و شادی‌ مردمان و روایت‌گران دگرگونی‌های سیاسی- اجتماعی یک سرزمین‌اند، از سویی دیگر مرثیه‌خوان جنگ، ویرانی و پدیده‌هایی ناخوشایند همچون آوارگی به شمار می‌آیند.

گنجینه تمبر کتابخانه و موزه ملی ملک، نفیس‌ترین مجموعه تمبر در ایران و یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌ها در جهان به شمار می‌آید. حاج حسین آقا ملک، یکی از بزرگ،ترین مجموعه‌داران خصوصی تاریخ ایران، گنجینه تمبر خود را از سراسر ایران و جهان گرد آورده است.

نمایشگاه «راویانِ کوچکِ انقلاب بزرگ»، بازتابنده 40 سال انتشار تمبرهای سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی است. نخستین تمبرهای پس از انقلاب، در فروردین 1358 منتشر شد و تصویرهایی از قیام مردم بر خود داشت. داستان تمبرهای سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی از این‌پس آغاز شد.

کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی را به بازدید از نمایشگاه «راویانِ کوچکِ انقلاب بزرگ» فرامی‌خواند. این نمایشگاه از هشتم تا پایان بهمن 1397 خورشیدی هر روز به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی، از ساعت 8:30 تا 16:15(پنج‌شنبه‌ها تا ساعت 15:15) در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» از دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی میزبانی می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما: