کارگاه ساخت کاغذ ابری در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود

کارگاه ساخت کاغذ ابری، هم‌زمان با برگزاری یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم در دهه کرامت ۱۳۹۸ خورشیدی و آغاز جشن‌های فرخنده‌زادروز امام رضا علیه‌السلام در این گنجینه برگزار می‌شود.

کارگاه ساخت کاغذ ابری در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود

گام به گام با یازدهمین جشنواره ماه هشتم در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران؛ هم‌زمان با دهه کرامت

کارگاه ساخت کاغذ ابری در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود

کارگاه ساخت کاغذ ابری، هم‌زمان با برگزاری یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم در دهه کرامت 1398 خورشیدی و آغاز جشن‌های فرخنده‌زادروز امام رضا علیه‌السلام در این گنجینه برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، کارگاه ساخت کاغذ ابری (ابروباد) با آموزش مهدی سهرابی، ابری‌ساز، هنرمند و پژوهشگر هنرهای سنتی، به رایگان در روز شنبه 15 تیر 1398 خورشیدی از ساعت 13 تا ساعت 16 برگزار می‌شود.

ابری‌سازی یکی از هنرهای دیرینه ایرانی در زمینه کتاب‌آرایی به شمار می‌آید. هنرمندان ابری‌ساز با ایجاد نقش‌های اتفاقی اما منظم با ترکیب‌های چشم‌نواز و زیبای رنگی، طرح‌هایی خیال‌انگیز و جذاب بر کاغذ پدید می‌آوردند. «ابری» در اصطلاح، کاغذی‌ است که با درآمیختن رنگ‌های گوناگون، نقش‌هایی درهم شبیه ابر یا امواج آب بر آن پدید می‌آید. اینگونه کاغذها برای آراستن حاشیه کتاب‌های نفیس خطی، مرقعات، متن قطعات خط و نقاشی، روی جلد، آستربدرقه کتاب، زمینه قلمدان و جعبه‌های روغنی استفاده می‌شده است. این کاغذ هرچند امروزه بیش‌تر برای قطعه‌نویسی به کار می‌رود اما خود نیز به عنوان اثری مستقل به شمار می‌آید.

کتابخانه و موزه ملی ملک در سال‌های گذشته با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ابری‌سازی (کاغذ ابروباد) کوشیده است زمینه آشنایی گسترده هنرجویان و هنرمندان حوزه هنرهای سنتی کتابت و کتاب‌آرایی را با یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌های این هنر فراهم آورد. مهدی سهرابی، خوش‌نویس، ابری‌ساز و پژوهشگر هنرهای سنتی، آموزش در این کارگاه آموزشی را برعهده دارد. او پیش از این چند کارگاه و دوره آموزشی ساخت کاغذ ابری در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار کرده است.

ساخت و بهره‌گیری از کاغذهای ابری، در ایران، از زمان صفویه رایج شد. هنرمندان این دوره توانستند نقش‌های محبوب خود را با رنگ‌های متنوع و با اشکال و نقش‌های پرمایه بر کاغذ ترسیم کنند. این هنر و تکنیک هرچند در دوره قاجار در ایران به فراموشی رونهاد اما از ایران به هند رفت و در آنجا گسترش یافت و از آنجا نیز به ژاپن راهی شد. هنرمندان ژاپنی با هنرنمایی روی این کاغذها،‌ سطح آن را ارتقا بخشیدند. ابری‌سازی در ادامه سفر دور و دراز خود، از غرب ایران به عثمانی و سپس اروپا رفت و در ادامه با تغییراتی که در آن داده شده بود به ایران بازگشت. امروزه هنرمندان ژاپنی و ترک، علاقه‌ای فراوان به ساخت کاغذهای ابری دارند و در این زمینه خلاقیت‌های بسیار از خود نشان داده‌اند. وجود نسخه‌های نفیس خطی با کاغذ ابروباد در کتابخانه و موزه ملی ملک، بستری مناسب برای ارایه چنین آموزش‌هایی فراهم می‌کند و هنرجویان می‌توانند در یک فضای مرتبط با این هنر قدیمی و جذاب، به شکلی عملی تکنیک‌های ابری‌سازی را فرابگیرند.

یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت از 13 تا 23 تیر 1398 خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود. این جشنواره، برنامه‌های گوناگون فرهنگی در حوزه فرهنگ رضوی و تخصصی در گستره‌های کتاب‌داری و موزه‌داری و گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی دربرمی‌گیرد، با برپایی آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها آغاز شده، با آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام پایان خواهد یافت.

کارگاه ساخت کاغذ ابری در روز شنبه 15 تیر 1398 خورشیدی از ساعت 13 تا ساعت 16 برگزار می‌شود. دوستداران حضور در این کارگاه می‌توانند در روز چهارشنبه 12 تیر 1398 خورشیدی از ساعت 14 تا ساعت 16 با شماره تلفن 66700988 داخلی 133 تماس گرفته و نام خود را بنویسند.

برچسب‌ها:

نظر شما: