میزبانی رایگان «خانه تاریخی ملک» از تورهای تهران‌گردی در روزهای جمعه

تورهای تهران‌گردی با هماهنگی پیشین با کتابخانه و موزه ملی ملک، روزهای جمعه می‌توانند به رایگان از خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران دیدار کنند.

میزبانی رایگان «خانه تاریخی ملک» از تورهای تهران‌گردی در روزهای جمعه

کوشش کتابخانه و موزه ملی ملک برای ارایه خدمات بیش‌تر به گردشگران

میزبانی رایگان «خانه تاریخی ملک» از تورهای تهران‌گردی در روزهای جمعه

تورهای تهران‌گردی با هماهنگی پیشین با کتابخانه و موزه ملی ملک، روزهای جمعه می‌توانند به رایگان از خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران دیدار کنند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران (مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک) از شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 9 تا ساعت 16 از گردشگران و دستداران فرهنگ و تاریخ میزبانی می‌کند. این عمارت زیبای تاریخی از این‌پس، تورهای تهران‌گردی را با هماهنگی پیشین با کتابخانه و موزه ملی ملک، در روزهای جمعه از ساعت 9 تا ساعت 15 پذیرا خواهد بود. علاقه‌مندان به ویژه راهنمایان گردشگری و مجریان تورهای تهران‌گردی در تماس با روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به شماره تماس 66751291-021 با هماهنگی پیشین، زمان دیدار خود مشخص کنند.

خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران، مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید. حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک، این گنجینه را به همراه خانه پدری‌اش در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرد. کتابخانه و موزه ملی ملک تا سال 1375 خورشیدی در خانه تاریخی ملک برپا بود و از این سال به ساختمان تازه در محوطه تاریخی باغ ملی تهران جابه‌جا شد.

پیشینه خانه تاریخی ملک برپایه دست‌نوشته‌های حاج حسین آقا ملک و پاره‌ای نشانه‌ها و گواه‌های تاریخی به اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد. حاج حسین آقا ملک در سال 1250 خورشیدی در این خانه زاده شده است. خانه تاریخی ملک دارای دو بخش اندرونی (بخش تاریخی با پیشینه قاجاری) و بیرونی (بخش معاصر با پیشینه پهلوی) دارد. کتابخانه ملی ملک در بخش معاصر جای داشته است. بخش قاجاری با تزیینات معماری سنتی ایران، به ویژه از شیوه معماری دوران ناصرالدین شاه، از آمیزش هنر اروپایی و با شیوه معماری سنتی ایران الگو گرفته است. این عمارت تاریخی با برخورداری از بخش‌های گوناگون مانند آب‌انبار، سرداب، اتاق‌ها، تالار مطالعه و مخزن‌های قدیمی کتاب و نسخه‌های خطی و آثار تاریخی، جایگاه بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران و مکان زندگی بزرگ‌ترین واقف تاریخ معاصر ایران بوده است. کاشی‌کاری‌ها‌، منبت‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و سنگ‌تراشی‌های خانه تاریخی ملک، بر ارزش‌های معماری ساختمان افزوده است. این بنای تاریخی در سال 1376 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

درهای خانه تاریخی ملک از سال 1375 پس از جابه‌جایی کتابخانه و موزه ملی ملک به ساختمان تازه، تا سال 1397 خورشیدی بسته بود. موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک پس از انجام کارهایی مانند به‌سازی، تعمیر و مرمت‌های موردی در آن بنای تاریخی خانه تاریخی ملک، زمینه بازگشایی خانه تاریخی ملک را فراهم آورد تا این موقوفه یادگار حاج حسین آقا ملک برای میزبانی گردشگران آماده شود.

از دو مسیر خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین می‌توان رسید؛ مسیر نخست از خیابان 15 خرداد (بازار بزرگ تهران)، پله‌های نوروز خان و مسیر دوم از خیابان 15 خرداد (بازار بزرگ تهران)، مسجد امام بازار. 

برچسب‌ها:

نظر شما: