شاهکار خوشنویسی بانوی قاجاری در منقبت حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار (علیهمالسلام)
اگر سلسله صفوی را سرآغاز تاریخ معاصر ایران در نظر بگیریم، حضور زنان در عرصههای اجتماعی در این دوران را به عنوان صفحات اولیه این سرفصل میتوانیم بپذیریم که بهترین نمونه آن حضور زنان در جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل یکم صفوی است.
شاهکار خوشنویسی بانوی قاجاری در منقبت حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار (علیهمالسلام)
اگر سلسله صفوی را سرآغاز تاریخ معاصر ایران در نظر بگیریم، حضور زنان در عرصههای اجتماعی در این دوران را به عنوان صفحات اولیه این سرفصل میتوانیم بپذیریم که بهترین نمونه آن حضور زنان در جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل یکم صفوی است.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، این فرصت گرچه در فاصله سقوط صفوی تا ظهور قاجار به دلیل شرایط ناپایدار داخلی و حکومتهایی با عمر کوتاه، اندکی از میان رفت اما این حضور در عصر قاجار با قدرت بیشتر و در زمینههای گوناگون فراهم شد. بانوان دربار و شاهدختهای کاخنشین گاه خود آغازگر این حرکت بودند. ام سلمه دختر فتحعلی شاه در میان بانوان قاجار بهترین نمونه این بانوان خطشکن است. او از مادری گرجیتبار معروف به زیباچهر خانم زاده شد و برادر تنی او محمدعلی دولتشاه از افراد با نفوذ دربار قاجار بود هرچند چون از سوی مادر از قاجاریه نبود نتوانست در رقابت برای تصاحب منصب ولایتعهدی با عباس میرزا پیروز شود.
امسلمه قاجارکه گلین خانم نیز از او یاد میکنند در حدیقهالشعرا با نام عصمت قاجار نام برده شده است. او از خوشنویسان و سرایندگان سدههای سیزدهم و چهاردهم هجری است. از آثار او میتوان به تحریر یک جلد قرآن و همچنین قطعههای خوشنویسی به خط نسخ اشاره کرد. شعر معروف «بنَبیٍّ عَرَبیٍّ وَ رَسولٍ مَدَنی» به خط نسخ ممتاز و قلم کتابت یکی از آثار برجایمانده از این بانوی هنرمند قاجاری به شمار میآید که در مجموعه آثار خوشنویسی کتابخانه و موزه ملی ملک وجود دارد.
این شعر یکی از معروفترین ادعیه شیعیان است که ویژگی منحصربهفرد آن کاربرد نامهای چهارده معصوم در غالبی موزون و دلنشین است که موجب میشود دل عابد در میانه حاجتخواهی از معبود متوجه الطاف الهی شود.