کتاب «مکاتبات ناصرالدین شاه با کامران میرزا نایب‌السلطنه» رونمایی شد

آیین گرامی‌داشت میلاد امام علی علیه‌السلام به سفارش زنده‌یاد حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در روز چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد.

کتاب «مکاتبات ناصرالدین شاه با کامران میرزا نایب‌السلطنه» رونمایی شد

همزمان با آیین وقف‌نامه‌ای گرامی‌داشت میلاد امام علی علیه‌السلام

کتاب «مکاتبات ناصرالدین شاه با کامران میرزا نایب‌السلطنه» رونمایی شد
آیین گرامی‌داشت میلاد امام علی علیه‌السلام به سفارش زنده‌یاد حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در روز چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این آیین وقف‌نامه‌ای با حضور دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، مدیر عامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، دکتر غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و شمار اندک دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و آیینی در بزرگترین موقوفه فرهنگی ایران برپا شد.
دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آغاز این آیین با اشاره به پایبندی کتابخانه و موزه ملی ملک به اجرای وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک در ترقی معارف و بزرگداشت اهل بیت علیهم‌السلام یادآور شد: «تعهد به سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی به ویژه در منظومه فرهنگی و تمدنی و پایبندی به اجرای اصول وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک، از راهبردهای بنیادیناین موقوفه به شمار می‌آید».
وی افزود: «برپایی آیین‌های وقف‌نامه‌ای سفارش‌شده وقف، همواره فرصت‌هایی فرهنگی و معنوی وامی‌گذارند تا با میزبانی از اهل فرهنگ و هنر به ویژه اندیشمندان و بزرگان، زمینه گسترش معارف و دانش‌های گوناگون فراهم آید».

دکتر غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم با تاکید بر جایگاه والای حضرت علی علیه‌السلام در پیشگاه خداوند و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم، در توصیف اهمیت نهج‌البلاغه گفت: «این کتاب ارزشمند در مرتبه‌ای پایین‌تر از کلام خداوند یعنی پس از قرآن کریم و بالاتر از کلام مخلوق خدا جای دارد و بر مطالعه آن بسیار سفارش شده است».
وی با اشاره به نمونه‌هایی از جملات قصار نهج‌البلاغه به بیان اهمیت این جملات و تبین آن‌ها پرداخت. همچنین بخش‌هایی از قصیده‌ای را که در توصیف فضایل حضرت علی علیه‌السلام سروده بود، در این مراسم وقف‌نامه‌ای خواند.
در این مراسمهمچنین کتاب «مکاتبات ناصرالدین شاه با کامران میرزا نایب‌السلطنه (۱۲۹۵ تا ۱۳۰۹ ق.)» که به تازگی توسط انتشارات مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به زیور چاپ آراسته شده است، رونمایی شد. این کتاب برپایه اسناد موجود در گنجینه ملک به کوشش مرضیه مرتضوی و مهتا باصفا تدوین و تالیف شده است.
اجرای آیین پهلوانی ضرب زورخانه، نقالی و منقبت‌خوانی، از دیگر برنامه‌های مراسم گرامی‌داشت سالروز ولادت باسعادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک بود که گوشه‌‌هایی از آن برای مخاطبان مؤسسه در بستر اینستاگرام آن به نشانی malek_museum_library پخش شد.
کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۱۶ بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و هر ساله هشت آیین وقف‌نامه‌ای شامل جشن گرامی‌داشت میلاد پربرکت پنج تن آل عبا (ع)، ولادت باسعادت امام رضا (ع) و مبعث رسول اکرم (ص)، همچنین مراسم سوگواری شهادت امام حسین (ع) از هفتم تا یازدهم محرم را برپایه سفارش واقف آن برگزار می‌کند.
این مجموعه فرهنگی اکنون هرروز به جز روزهای تعطیل، از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴:۳۰ به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» پذیرای اهل علم و هنر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دوران رویارویی با بیماری کرونا است.

برچسب‌ها:

نظر شما: