ضرورت تصویب سند ملی استانداردسازی موزه‌های ایران با همکاری همه موزه‌ها

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در هفته میراث فرهنگی یادآور شد ضرورت تصویب سند ملی استانداردسازی موزه‌های ایران با همکاری همه موزه‌ها موزه ملی ملک به عنوان نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران زیر نظر آستان قدس رضوی، آمادگی دارد با همکاری و اجماع موزه‌های دیگر و کمیته ملی موزه‌های ایران، زمینه تنظیم برنامه و سندی مدون برای ارتقا و توسعه موزه‌داری در کشور را فراهم آورد.

ضرورت تصویب سند ملی استانداردسازی موزه‌های ایران با همکاری همه موزه‌ها

​به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، «سیدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آغاز هفته میراث فرهنگی سال 1392 خورشیدی با اشاره به برگزیدن این موزه به عنوان موزه برتر در 2 سال گذشته از سوی کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) افزود: «آمادگی داریم تجربیات و توان خود را با ایکوم ایران و دیگر موزه‌ها در میان بگذاریم تا این تعامل بتواند زمینه افزایش استانداردهای کیفی موزه‌داری در ایران را فراهم کند».

وی خاطرنشان کرد: «با وجود همه مشکلاتی که در عرصه فرهنگی به ویژه حوزه موزه‌داری ایران وجود دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد ارتقا و توسعه موزه‌داری در کشور نیازمند همکاری، بینش و تعامل است. از این‌رو برآنیم که بهترین تشویق می‌تواند از سوی خود موزه‌ها باشد و ما می‌توانیم در این مسیر یاری و همکاری کنیم».
به گفته وی، موزه‌های ایران، به بهره‌گیری از سندی ملی در جهت استانداردسازی خدمات و فعالیت‌های موزه‌ای نیاز دارند و نبود چنین سندی موجب شده است که نتوانیم آنچنان که شایسته است، در این حوزه استانداردهای موزه‌داری را به صورت یک فرآیند درآوریم و آنچه در برخی موزه‌ها به چشم می‌آید، تلاش‌های جداگانه‌ای است که صورت می‌گیرد.
«حسینی» افزود: «آموزه‌های تخصصی و تجربه نشان می‌دهد اجماع و همکاری موزه‌ها می‌تواند به کمبودها فایق آید و زمینه توسعه و خلاقیت را در موزه‌ها فراهم کند».
به گفته این مقام مسوول، موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از جمله موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی است و نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های کشور در حوزه نسخه‌های نفیس خطی به شمار می‌آید: «این نهاد وقفی، اکنون در سایه توجهات همیشگی آستان قدس رضوی، در پی حضور در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی است و می‌کوشد با افزایش استانداردهای کیفی بتواند به عرصه رقابت‌های فراملی وارد شود و تاثیرگذار باشد».
مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک افزود: «انتخاب این موسسه به عنوان موزه برتر در دو سال پی‌درپی مسوولیت ما را بیش‌تر کرده تا با تلاش و خلاقیت بیش‌تر، قدردان پیشکسوتان و تلاشگران عرصه موزه‌داری کشور باشیم و به سهم خود در اعتلای نقش و جایگاه موزه‌ها بکوشیم و در پی همین رسالت بوده که به آگاهی کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) رسانده‌ایم با ابراز خوشحالی از ادامه روند انتخاب موزه‌های برتر و استمرار این برنامه ارزشمند فرهنگی و بازنمون تلاش همه همکاران در سطح کشور، از شرکت در این رویداد صرف نظر می‌کنیم تا به عنوان حامی و همراه در کنار دیگر موسسات و موزه‌های ایران شاهد رقابت و فعالیت همکاران آگاه و سخت‌کوشمان در خانواده موزه داران ایران باشیم».
به گفته وی، کتابخانه و موزه ملی ملک آمادگی دارد در صورت تمایل دیگر نهادهای همتراز، تجربیات و توان خود را با ایکوم ایران و دیگر موزه‌ها در میان گذاشته و دست‌یابی بیش‌تر به توفیق در این عرصه مبارک فرهنگی همراهی کند تا نه تنها موفقیت یک موزه بلکه موفقیت تمام موزه‌های کشور و موزه‌داری ایران و پویایی آن‌ها را جشن گرفته و در شادی آن‌ها سهیم باشد.
سیدمجتبی حسینی تصریح کرد: «روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در روزهای پایانی اردیبهشت و آغازین خرداد هر سال به ما یادآور می‌شود که هنوز پس از دهه‌ها از آغاز جریان موزه‌داری در کشور، تا چه اندازه به تنظیم و تصویب سندی ملی برای استانداردسازی و ارتقای فعالیت‌های موزه‌ای نیاز داریم تا بتوانیم به قافله پیش‌روی فرهنگ جهانی موزه‌داری بپیوندیم. این مساله جز از راه تعامل و اجماع همه موزه‌های کشور به دست نمی‌آید».

برچسب‌ها:

نظر شما: