«الدعا»
نسخه خطی «الدعا» یکی از نفایسی است که در گنجینه ملک نگهداری میشود. محمدشفیع ارسنجانی کاتب این نسخه است.
«الدعا»
نسخه خطی «الدعا» یکی از نفایسی است که در گنجینه ملک نگهداری میشود. محمدشفیع ارسنجانی کاتب این نسخه است.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوب، در مقام متعالی خوشنویسی جایی که شان و صفای وجودی با خون دل در مقام روحانی و ملکوتی، واژگان هبوط کرده و بر لوح روزگار مینشیند تا از اوج عرفانی و ربانی با جملات ملکوتی، ممزوج شده و بر کاغذ نزول شان کرده، تا نمایانگر احسن الخالقین باشد. لوح جان در نهایتِ شکوه و جلال بر شوق وصال و نیاز به معشوق به طرب درآمده و در مقامی محمود سعی در خاکساری حضرت دوست داشته.
دعاها و مناجاتهای این نسخه نفیس از ادعیههای مشهور ماه رمضان المبارک و دیگر ادعیهها است که چون حبلالمتینی جاودانه، راهنمای مومنان و باعث رفع عطش جان به سوی جانان است و انسان خاکی را از فرش به عرش و به درگاه حضرت دوست راهنمایی میکند.
محمدشفیع ارسنجانی که اشرفالکتاب بخش فارس بوده و در نسخنویسی بیشترین شباهت را به خط میرزا احمد نیریزی داشته، در این نسخه چنان با توانایی شگرف همه صفحهها را یکدست و در نهایت ظرافت و نظافت بر کاغذ خانبالغ نگاشته است که پس از گذشت دههها، امروزه میتوان با نگاهی به نسخه به طراوت معنوی و فضای دلانگیز اثر پی برد تا جایی که حتی در ترجمه این نسخه برخلاف معمول دیگر نسخهها که خط و کاتب ثانویه در سایه متن اصلی و کاتب اولیه گم شده و محجور مانده، اما در این اثر با توجه به فضایی اندکی که میرزا فضلالله یکی از فرزندان مذهبباشی شیرازی در نگارش ترجمه داشته چنان با مهارت کلمات ترجمه را در زیر الفاظ روحانی ادعیه قرار داده که گویی هودجی برای سیر ربانی فرازهای ادعیه ساخته و هر قاری این ادعیه نردبانی به سوی عرش رحمانی برای خود ساخته است.
جلد این نسخه نفیس، ترقیمه میرزا محمود نقاشباشی را دارد که از مکتب لطفعلی شیرازی پیروی کرده و حسبالامر مقرب خاقان معتمد السلطان آقا محمدصادق خان دام مجده العالی به تحریر درآورده و در صفحات با تذهیب در مکتب شیراز و جدولکشی محرر و حلکاریها، جلوههایی بیشتر به نسخه نفیس داده و همچون گوهری شبچراغ راهنمای مشتاقان فرهنگ و هنر است.