افتتاح نمایشگاه در موزه ملک با حضور علی معلم

دو اثر نفیس خطی متعلق مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با حضور رئیس فرهنگستان هنر و جمعی از هنرمندان رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک در روزچهارشنبه دوازدهم اسفند ماه ۱۳۸۸ و به مناسبت سالروز ولادت حضرت رسول (ص) دو اثر نفیس خطی این مؤسسه به نمایش گذاشته شد. دراین نمایشگاه که با حضور "علی معلم دامغانی" رئیس فرهنگستان هنر برگزار گردید، از دوشاهکار هنری با عنوان " چهل حدیث نبوی" و "پندنامه لقمان حکیم" رونمایی شد. این دو کتاب با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و مؤسسه متن ( تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری وابسته به فرهنگستان هنر) به چاپ رسیده است.

افتتاح نمایشگاه در موزه ملک با حضور علی معلم

"سید مجتبی حسینی" مدیرعامل کتابخانه و موزه ملک ضمن تبریک و شادباش این روز فرخنده گفت: طبق وقف نامه مرحوم حاج حسین آقا ملک واقف مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) هر ساله آئین میلاد در این موسسه برگزار می شود.

بعد از آن "بهمن نامور مطلق" دبیر فرهنگستان هنر ضمن تشکر از کتابخانه و موزه ملی ملک در مورد منحصر به فرد بودن این آثار صحبت کرد و گفت: در مرقع پندنامه لقمان حکیم تذهیب و خوشنویسی در خدمت نوشتار هستند و و ارتباط متن با فرم نگارگری کاملا مشهود است.

سپس مراسم مولودی خوانی و مدیحه سرایی در وصف حضرت محمد (ص) توسط "احمد عزیزی " انجام شد.

وپس از آن، "دکترعبدالمجید شریف زاده" درباره نسخه خطی" چهل حدیث نبوی" به سخنرانی پرداخت و گفت: این اثر شاهد نمونه های متعددی از هنرهای سنتی ایران شامل خوشنویسی، تذهیب، تشعیر، کاغذسازی، قطاعی کاغذ، جلدسازی و نمونه های متعدد از این هنرهاست وچنان کنار هم نشسته اند که آن را تبدیل به شاهکار هنرهای سنتی ایران کرده است.

پس از آن استاد "غلامحسین امیرخانی" ضمن تجلیل از مرحوم حاج حسین آقا ملک گفت: ادبیات گلچینی از اندیشه هنرمندانه است و ما میتوانیم بخش عظیمی از تاریخ را از گنجینه ادبی خود که به نوعی تاریخ مکتوب است استخراج کنیم.

و در پایان پس از سخنرانی رئیس فرهنگستان هنر نمایشگاه این آثار نفیس افتتاح شد.

این آثار در بخش نمایشگاه های ادواری موزه ملک تا 15 فروردین ماه 1389 در معرض دید علاقه مندان خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما: