کتابخانه و موزه ملی ملک از کتاب «توطئه‌انگاری و توطئه‌انکاری در تحلیل سیاسی» رونمایی کرد

نشست رونمایی، معرفی و بررسی کتاب «توطئه‌انگاری و توطئه‌انکاری در تحلیل سیاسی» عصر سه‌شنبه در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

کتابخانه و موزه ملی ملک از کتاب «توطئه‌انگاری و توطئه‌انکاری در تحلیل سیاسی» رونمایی کرد

با برگزاری نشست علمی در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران

کتابخانه و موزه ملی ملک از کتاب «توطئه‌انگاری و توطئه‌انکاری در تحلیل سیاسی» رونمایی کرد

نشست رونمایی، معرفی و بررسی کتاب «توطئه‌انگاری و توطئه‌انکاری در تحلیل سیاسی» عصر سه‌شنبه در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، نشست رونمایی، معرفی و بررسی کتاب «توطئه‌انگاری و توطئه‌‌انکاری در تحلیل سیاسی» با حضور دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، دکتر ابراهیم برزگر، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده کتاب «توطئه‌انگاری و توطئه‌انکاری در تحلیل سیاسی»، دکتر محمدجواد هراتی قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی و رییس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور، با هدف آشنایی بیش‌تر دوستداران کتاب و کتاب‌خوانی با تازه‌های نشر و همچنین کتاب‌های ارزشمند در زمینه‌های گوناگون علمی به ویژه فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار شد.

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آغاز این مراسم بیان داشت: «کتابخانه حاج حسین آقا ملک نخستین و تنها کتابخانه ملی ایران در تاریخ معاصر ایران بوده و پس از آن کتابخانه ملی ایران بنا شده است».

او با بیان این که موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از سوی حاج حسین آقا ملک در جایگاه نهادی عام‌المنفعه به جامعه تقدیم شده است، به وقف‌نامه واقف اشاره کرد و افزود: «حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه این گنجینه بر برگزاری هفت جشن آیینی یعنی میلاد پنج تن آل عبا و حضرت رضا علیهم‌السلام و مبعث حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم تاکید داشته، همچنین یادآور شده است آیین سوگواری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام از هفتم تا یازدهم محرم در این موقوفه برپا شود».

نزدیک به چهار هزار نفر اشیای نفیس و کتاب‌های خطی و چاپ سنگی خود را اهدا کرده‌اند

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به این که از زمان پایه‌گذاری این موسسه تاکنون نزدیک به چهار هزار نفر اشیای نفیس و کتاب‌های خطی و چاپ سنگی خود را اهدا کرده‌اند، افزود: «ما از گذشته آثاری از بزرگانی چون هانری کربن را در گنجینه خود داریم و این اواخر نیز دکتر زمرشیدی از معماران بنام ایران همه اشیا و کتاب‌هایشان را به موزه اهدا کردند».

او یادآور شد: «این گنجینه همچنین آثار اهدایی مقامات گوناگون دولتی در دوره‌های گوناگون از گذشته تا امروز را در خود دارد».

خواجه‌سروی ارتقای معارف و رعایت حفظ‌الصحه را دو انگیزه و هدف واقف در وقف‌نامه عنوان کرد و گفت: «موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک مکانی فرهنگی در راستای ارتقای معارف در این سرزمین به شمار می‌رود و نکته جالب این که این بنیاد وقفی، آوازه‌ای بیش‌تر در جهان نسبت به ایران دارد».

او با اشاره به این که نزدیک بیست هزار نسخه خطی در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود، افزود: «افزون بر این نسخه‌های خطی، مجموعه‌های تمبر و سکه و دیگر اشیای تاریخی نیز در این گنجینه نگهداری می‌شود. ما نسخه‌هایی خطی در این گنجینه داریم که در کتابخانه‌های کنگره امریکا و انگلیس هم وجود ندارد، همچنین سکه‌هایی در موزه داریم که منحصربه‌فردند و نمونه آن‌ها در جایی دیگر پیدا نمی‌شود. همه این ویژگی‌ها موجب شده است کتابخانه و موزه ملی ملک در میان مجموعه‌های خصوصی در ایران در رده نخست جای گیرد».

او سپس با اشاره به کتاب «توطئه‌انگاری و توطئه‌انکاری در تحلیل سیاسی» گفت: «پیشنهاد می‌کنم نوشتن چنین کتاب‌هایی ادامه یابد اما بهتر است برخی از موارد مصداقی در کتاب بیش‌تر توضیح داده شود، زیرا به این ترتیب مردم می‌توانند با اینگونه کتاب ارتباط برقرار کرده و نمونه‌ها را بهتر درک کنند. مثلا عنوان شود که در هر موضوعی چند درصد توطئه بوده و چند درصد خودمان مقصر بوده‌ایم».

توطئه‌انگاری عنوانی عامه‌فهم و قانع‌کننده برای همه به شمار می‌آید

در ادامه دکتر ابراهیم برزگر، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده کتاب «توطئه‌انگاری و توطئه‌انکاری در تحلیل سیاسی» بیان داشت: «عنوان کتاب به همان بحث مشهور در ایران برمی‌گردد که به عنوان نظریه توطئه معروف است و اصولاً یک نظریه جهانی در همه کشورها است، به عبارتی هرجا یک تحلیل سیاسی باشد آسان‌ترین تحلیل، توطئه‌انگاری است».

او با بیان این که توطئه‌انگاری عنوانی عامه‌فهم و قانع‌کننده برای همه به شمار می‌آید، افزود: «برای همین زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد این عنوان می‌تواند پاسخگوی همه ابهام‌ها و پرسش‌ها باشد».

برزگر یادآور شد: «این نظریه البته در بسیاری از موارد مثل اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی، از پایه اشتباه است».

به گفته این استاد دانشگاه «تا اینجا نظریه‌ای به نام توطئه وجود دارد که به حوزه‌ای خاص نیز محدود نمی‌شود و در زمینه‌های گوناگون از آن استفاده شده است. این نظریه در واقع دستاورد تنبلی فکری است که می‌تواند به آسانی مسایل را تجزیه و تحلیل کند».

نظریه توطئه در مقوله کرونا

این پژوهشگر با بیان این که در یک فصل از کتاب درباره جایگاه نظریه توطئه در مقوله کرونا نیز صحبت شده است، گفت: «سخنان و فرضیه‌هایی بسیار برپایه همین نظریه در این‌باره بیان شده است تا جایی که بسیاری کرونا یا جهش‌های پس از آن را توطئه می‌دانسته‌اند».

این پژوهشگر گام دوم در کتاب را انکار توطئه یا توطئه‌انکاری عنوان کرد و افزود: «انکار توطئه بیماری خطرناکی است حتی خطرناک‌تر از توطئه‌انگاری. در اینجا صحبت بر سر این است که اصلا نه دشمنی وجود ندارد نه امریکایی، در حالی که پایگاه‌های گوناگون امریکا در کشورهای منطقه راه‌اندازی شده و دقیقا ایران را هدف قرار داده‌اند».

خطر توطئه‌انکاری در جوامع

برزگر این عادی‌انگاری یا دوست‌پنداری دشمن را خطرناک دانست و تصریح کرد: «اگر یک جامعه حساسیت خود را در این‌باره از دست دهد شرایط خطرناک می‌شود. همه فروپاشی‌ها در حکومت‌های ایرانی زمانی رخ داده است که توطئه‌انکاری کرده‌اند».

در ادامه این نشست دکتر محمدجواد هراتی قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی و رییس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور گفت: «متاسفانه تولیدات ما در حوزه علوم انسانی کم است».

او با بیان این که توطئه‌انکاری شاید محصول توطئه‌انگاری افراطی باشد، افزود: «ما هرچه کار فرهنگی انجام دهیم می‌توانیم گامی در راستای تحول علوم انسانی برداریم».

در پایان این مراسم از کتاب «توطئه‌انگاری و توطئه‌انکاری در تحلیل سیاسی» رونمایی شد.

برچسب‌ها:

نظر شما: