تالار نمایش آثار زندگی قدیم در خانه تاریخی ملک گشایش یافت

تالار نمایش آثار زندگی قدیم در تالار نیلوفر خانه تاریخی ملک، هم‌زمان با برپایی آیین دومین سالگرد بازگشایی این خانه زیبای تاریخی و مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت.

تالار نمایش آثار زندگی قدیم در خانه تاریخی ملک گشایش یافت

هم‌زمان با برپایی آیین دومین سالگرد بازگشایی خانه تاریخی ملک

تالار نمایش آثار زندگی قدیم در خانه تاریخی ملک گشایش یافت

تالار نمایش آثار زندگی قدیم در تالار نیلوفر خانه تاریخی ملک، هم‌زمان با برپایی آیین دومین سالگرد بازگشایی این خانه زیبای تاریخی و مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، گشایش تالار نمایش آثار زندگی قدیم در تالار نیلوفر خانه تاریخی ملک با محوریت نمایش بخشی از وسایل شخصی زندگی حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، از مهم‌ترین برنامه‌های این آیین با همکاری هیات امنای بازار تهران بود. این وسایل و ابزارها در زمان زندگی این واقف بزرگ در همین خانه کاربرد داشته است. 

این آیین همراه با مراسم بزرگ‌داشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور شماری محدودی از مدیران آستان قدس رضوی و سازمان موقوفات ملک، همچنین مدیران موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به همراه بازاریان و هیات امنای بازار تهران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در خانه تاریخی ملک، مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک، برگزار شد. 

موقوفات ملک؛ الگوی وقف موفق در کشور

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این آیین با تاکید بر اجرای هر ساله هشت آیین وقف‌نامه‌ای این موقوفه برپایه سفارش واقف، به لزوم برنامه‌ریزی برای ترویج الگوی وقف موفق در کشور به پیروی از کار بزرگ حاج حسین آقا ملک اشاره کرد.

دکتر سلمان سالاری مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با تاکید بر تولد و زیست حاج حسین آقا ملک در همین خانه در میان بازاریان، درباره جایگاه وقف در ارزش‌های اسلامی، آثار وجودی این واقف بزرگ معاصر در میان ما و ماندگاری آن‌ها، آینده‌نگری این بزرگ‌مرد در موقوفاتش، کوشش او در حفظ فرهنگ و تاریخ این سرزمین به ویژه در حوزه نسخه‌های خطی و کوشش‌های آستان قدس رضوی در پاسداشت موقوفات ملک سخن گفت.  

او با بیان این که هشت وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک دربرگیرنده نیات او به ویژه در حوزه‌های بهداشت و ترقی معارف است، افزود: بیمارستان ثامن‌الائمه (ع) در چناران و بیمارستان سجادیه در تربت جام و کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران، یادگاری‌های وقفی این نیک‌اندیش‌اند که از درآمدهای موقوفات ملک بهره می‌برند.

جایگاه ویژه بازار در انقلاب اسلامی

دکتر حسین الله‌کرم، دبیر شورای حزب‌الله نیز با گرامی‌داشت یاد و خاطره مبارزان قدیمی همچون حاج مهدی عراقی، حاج صادق امانی و حاج اسدالله عسگراولادی به ویژه در بازار تهران، به تحلیل جریانی پرداخت که در آن، امام خمینی(ره) از دهه ۲۰ با کتاب «کشف‌الاسرار» به گونه‌ای جهاد تبیین را آغاز کرده بودند. 

او با اشاره به جایگاه ویژه بازار در همراهی با حرکت امام راحل (ره) و آثار بزرگ حرکت بازار در نهضت اسلامی، جایگاه قدرت نظامی کشور در رویارویی با جریان استکبار را تبیین کرد.

حاج عزت مطهری، از پیشگامان و فعالان انقلاب اسلامی و زندانیان سرشناس در رژیم ستم‌شاهی نیز در این مراسم با تاکید بر نیکوکاری حاج حسین آقا ملک و لزوم پاس‌داشت نام و یاد این نیکوکار بزرگ، به روایت بخش‌هایی از تاریخ شفاهی دوران انقلاب اسلامی و خاطرات مبارزات سیاسی و نظامی‌اش علیه رژیم ستم‌شاهی و نقش جوانان در این مبارزات پرداخت. 

اهدای دو لوح سپاس به این چهره سرشناس انقلابی، از سوی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و هیات امنای بازار تهران، از دیگر برنامه‌های آیین دومین سالگرد بازگشایی خانه تاریخی ملک بود.

برچسب‌ها:

نظر شما: