قدیم‌ترین نسخه خطی از فارابی در کتابخانه و موزه ملی ملک

همایش بزرگداشت «ابونصر فارابی معلم ثانی» با یک ارایه پژوهش‌محور درباره «میراث حکیم فارابی در کتابخانه و موزه ملی ملک»، گریزی به گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک داشت. این همایش به تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

قدیم‌ترین نسخه خطی از فارابی در کتابخانه و موزه ملی ملک

​‌تر

نسخه خطی اهدایی ملک‌الشعرای بهار به حاج حسین آقا ملک کجاست

قدیم‌ترین نسخه خطی از فارابی در کتابخانه و موزه ملی ملک

همایش بزرگداشت «ابونصر فارابی معلم ثانی» با یک ارایه پژوهش‌محور درباره «میراث حکیم فارابی در کتابخانه و موزه ملی ملک»، گریزی به گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک داشت. این همایش به تاریخ 30 آبان 1402 در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، علیرضا دولتشاهی، پژوهشگر و کتابدار کتابخانه و موزه ملی ملک در این همایش درباره «میراث حکیم فارابی در کتابخانه و موزه ملی ملک» سخنرانی کرد. این ارایه با رویکرد معرفی کتاب‌های خطی این حکیم بزرگ و پرآوازه در گنجینه نسخه‌های خطی بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران انجام شد.

متن کامل این سخنرانی پژوهشی در آینده به چاپ خواهد رسید و دوستداران فلسفه، فارابی و نسخه‌های خطی از آن می‌توانند بهره ببرند.

چکیده‌ای از این ارایه را در ادامه می‌توانید بخوانید؛

* 21 رساله در 37 نسخه از فارابی در کتابخانه و موزه ملی ملک وجود دارد. 23 نسخه در این میان تاریخ‌دارند، برای 12 نسخه تنها سده‌ی کتابت مشخص بوده و 2 نسخه نیز بی‌تاریخ‌اند. نسخه‌های تاریخ‌دار، بیش‌تر متاخرند. بیش‌تر نسخه‌های مربوط به فارابی در فهرستگان کتابخانه و موزه ملی ملک، به سده 11 هجری به بعد تعلق دارند.

* قدیم‌ترین نسخه از فارابی موجود در ایران، از آنِ کتابخانه و موزه ملی ملک بوده که به شماره 2/5925 در این کتابخانه ثبت شده است. این نسخه خطی که در تاریخ 464-461 تحریر شده، از آنِ ملک‌الشعرای بهار بوده است. شاعر بزرگ تاریخ معاصر ایران، این نسخه خطی را به تاریخ 17 آذر 1322 به کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا کرده است. این نسخه، پیش‌تر از آنِ شجاع‌الملک شیرازی، ادیب هم‌دوره او بوده که بعدها به ملک‌الشعرای بهار اهدا کرده است.

* دیگر نسخه‌های تاریخ‌دار فارابی که در کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شوند، متاخرند و در میانه سال‌های 1022 تا 1098 قمری کتابت شده‌اند. متاخرترین نسخه به 1268 قمری بازمی‌گردد.

* در کتاب فهرست توصیفی آثار فارابی با مجموعه موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک، تنها 11 رساله مشترک است و 10 رساله در آن فهرست موجود نیست. این پرسش را باید فارابی‌شناسان پاسخ دهند که آیا این 10 رساله منحصر‌به‌فردند یا جعلی؟

صفحه نخست قدیم‌ترین نسخه خطی از فارابی در ایران (متعلق به کتابخانه و موزه ملی ملک)

برچسب‌ها:

نظر شما: