گسترش فضای کتابخانه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از ۳۶۰ به ۱۴۷۰ متر

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر صلی‌الله علیه و آله گفت: «فضای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک پس از دگرگونی‌های صورت گرفته، از ۳۶۰ متر به فضایی به ابعاد ۱۴۷۰ متر گسترش یافته است.

گسترش فضای کتابخانه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از ۳۶۰ به ۱۴۷۰ متر

در آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر (ص) و مراسم گشایش تالار محققان بیان شد

گسترش فضای کتابخانه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از ۳۶۰ به ۱۴۷۰ متر

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر صلی‌الله علیه و آله گفت: «فضای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک پس از دگرگونی‌های صورت گرفته، از ۳۶۰ متر به فضایی به ابعاد ۱۴۷۰ متر گسترش یافته است.

به گزارش روابط عمومی «موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک» موقوفه آستان قدس رضوی، هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر صلی‌الله علیه و آله، آیین گشایش تالارهای جدید کتابخانه و موزه ملی ملک و رونمایی از سامانه الکترونیک آثار و پایگاه اطلاع‌رسانی مجازی این موقوفه فرهنگی، در روز پنج‌شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۳ خورشیدی در مکان این موسسه برگزار شد.

در این آیین گرامی‌داشت، «سیدمحمدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، حجت‌الاسلام «سیدصادق اشکوری»، استاد حوزه علمیه قم و دبیرنخستین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و عراق، حجت‌الاسلام «سیدعلی‌اکبر حسینی» استاد اخلاق و «محسن رحمت» مشاور IT موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به سخنرانی پرداختند.

«سیدعبدالله انوار»، «سهیل محمودی» شاعر و نویسنده، «هوشنگ مرادی‌کرمانی» نویسنده کتاب قصه‌های مجید، «نوش‌آفرین انصاری» نویسنده ادبیات کودک، «فریدون اشکوری» شاهنامه‌پژوه، «محمدحسین تسبیحی» فهرست‌نگار، «میرهاشم محدث» مصصح نسخه‌های خطی، «محمد بقایی ماکان» پژوهشگر و «سیدعلی آل داوود» مصحح نسخه‌های خطی، حجت‌الاسلام «علی‌اکبر الهی خراسانی» مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به همراه گروهی از مدیران و مسوولان آستان قدس رضوی و مدیرعامل سازمان موقوفات ملک از جمله میهمانان ویژه این آیین بودند.

گسترش ۱۴۷۰ متری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

در ابتدای برنامه، فیلمی کوتاه از سخنان آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی درباره اهمیت و جایگاه کتابخانه و موزه ملی ملک پخش شد که به تازگی در نشست هیات امنای آستان قدس رضوی بیان شده است. در ادامه این مراسم «سیدمحمدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با تبریک میلاد با سعادت پیامبر صلی‌الله علیه و آله، حضور میهمانان این آیین را خیر مقدم گفت و افزود: «در حاشیه آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر صلی‌الله علیه و آله، تالارهای جدید کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد و سامانه الکترونیک آثار و پایگاه اطلاع‌رسانی مجازی این موقوفه فرهنگی رونمایی می‌شود».

وی ادامه داد: «چندماه پیش قرار بر گشایش تالارهای رسمی کتابخانه بود که به علت همزمانی این مراسم با تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی، این مراسم تا امروز به تعویق افتاد».

حسینی در ادامه با اشاره به تاریخچه افتتاح موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: «تا امروز ۷۷سال و ۷۰ روز از عمر این موسسه می‌گذرد و مدیریت این موسسه از ۶ سال و ۸۰ روز پیش به بنده سپرده شده است. همزمان با توسعه فرهنگی موزه، روند بازسازی آن از پنج سال و پنج ماه پیش آغاز شده است».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک اظهار کرد: «با وجود طولانی شدن روند خرید تجهیزات مخازن برای نگهداری اشیا موزه و کتابخانه، سرانجام دستگاه‌ها تحویل گرفته و اشیا به مخازن نگهداری سپرده شد. بخش کتابخانه این موسسه اکنون از فضای ۳۶۰ متری به فضایی به ابعاد ۱۴۷۰ متر گسترش یافته است».

رونمایی از دو سامانه جدید الکترونیک در کتابخانه و موزه ملک

«محسن رحمت» مشاور IT موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در ادامه این مراسم به معرفی و رونمایی از سامانه الکترونیک آثار و پایگاه اطلاع‌رسانی مجازی این موقوفه فرهنگی پرداخت و گفت: «با توجه به این که در چند سال اخیر بحث رویکرد به فناوری اطلاعات در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک مطرح شده است، امروز از دو سامانه جدید الکترونیک در این موسسه رونمایی می‌شود».

وی ادامه داد: «کتابخانه و موزه ملی ملک در مبحث فناوری اطلاعات دارای نگاه جدیدی به این حوزه است و به جای نگاه تاریخی، هدف اصلی را در ارایه خدمات به مخاطبان می‌داند. با توجه به این که در موزه‌های سراسر جهان، سال‌ها است خدمات الکترونیک و نامحدود را مورد بررسی قرار می‌دهند، کتابخانه و موزه ملی ملک نیز تصمیم گرفت خدمات الکترونیک خود را توسعه دهد. در این راستا با نگاه زیرساختی، شبکه امن اطلاعاتی، سرور و بانک اطلاعاتی را توسعه داده‌ایم».

«رحمت» افزود: در ابتدا برنامه راهبردی فناوری اطلاعات را تنظیم کردیم، سپس با ترسیم وضعیت مطلوب توانستیم گام‌به‌گام به آن دست یابیم. مقایسه عملکردی موزه در بازه زمانی پنج‌ساله نشان داد که در سال ۸۹، پنج برنامه کاربردی داشتیم در حالی که اکنون ۲۰ برنامه کاربردی در این موسسه در حال اجرا است».

مشاور IT کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به سامانه‌های در حال رونمایی گفت: «یکی از سامانه‌‌هایی که امروز از آن رونمایی شد، سامانه بانک الکترونیک اشیای موزه است. به‌ این منظور ابتدا سراغ تهیه مقدمات و استاندارد‌ها رفتیم. با توجه به این که تاکنون در ایران نمونه استاندارد برای ایجاد سامانه الکترونیک اشیا نداشتیم، به سراغ بررسی نمونه‌های جهانی رفتیم و با توجه به ساختار محتوای تعریف شده فرم شناسایی را تعریف کردیم».

امکان برپایی تور مجازی در پایگاه اینترنتی کتابخانه و موزه ملی ملک

وی اظهار کرد: «پس از تهیه فرم شناسایی اشیا، نسخه اولیه را طراحی و پیاده کردیم و اکنون نیز در مرحله تکمیل سامانه و رفع اشکالات آن هستیم. این بانک اطلاعاتی ۳۰۰ فیلد و مورد اطلاعاتی دارد که در آن هر شی بدون محدودیت نوع آثار در آن بیان شده است».

«رحمت» درباره خصوصیات این سامانه الکترونیک گفت: «در این سامانه با جست‌وجوی پیشرفته می‌توان اطلاعات فرآیندی، سوابق تاریخی اشیا، نوع و شیوه نگهداری آن‌ها را یافت. همچنین ارایه خدمات مرتبط با اپلیکیش، سادگی و کاربرمحوری محیط کاری و خروجی درگاه طراحی شده روی سایت از ویژگی‌های دیگر سامانه الکترونیکی جدید است.

مشاور IT این موسسه به ارایه چند نمونه از صفحات نرم‌افزاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک پرداخت و ادامه داد: «سامانه بانک الکترونیک اشیا هم‌اکنون در فضای ورودی سالن ارایه شده و از امروز روی وب‌گاه این گنجینه به نشانی www.malekmuseum.org قابل دیدن است».

وی گفت: »از ویژگی‌های جدید این پایگاه، امکان بازدید مجازی و ۳۶۰ درجه از موزه‌، نمایش تور مجازی از موزه، نمایش اطلاعات براساس بازه زمانی آثار، تعدد مجموعه‌ها، امکان فیلتر زمانی بر اساس نوع آثار، پدیدآورنده و هر یک از آثار و اطلاعات شناسنامه‌ای است که به صورت جداگانه نمایش داده خواهد شد».

گشایش نمایشگاه میراث مشترک ایران و عراق به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک

در ادامه این آیین گرامی‌داشت پس از اجرای منقبت‌خوانی، حجت‌الاسلام «سیدصادق اشکوری»، استاد حوزه علمیه قم و دبیرنخستین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و عراق، با تبریک و شادباش میلاد با سعادت پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله به ارایه توضیحاتی درباره این نمایشگاه پرداخت و گفت: «در راستای برپایی این نماشگاه، ۵۰ مرکز در ایران تشکیل شده و ۴۵۰ مقاله نیز به دست ما رسیده است».

وی افزود: «در کنار برپایی نمایشگاهی از جلوه‌های میراث مشترک ایران و عراق به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک در مکان این موزه، از هفته آینده همایش‌هایی پیرامون همین موضوع در محل همین موسسه آغاز می‌شود و تا ۱۸ اسفند در شهرهای دیگری ادامه می‌یابد. در ادامه برپایی این همایش‌ها، ۱۴ اسفند در قم و ۱۶ اسفند همایشی مشابه در تهران، نجف‌اشرف و کربلا برگزار خواهد شد».

«اشکوری» درباره این نمایشگاه تاکید کرد: «میراث مشترک ایران و عراق در حوزه‌های دینی، مذهبی، تاریخی و سیاسی خلاصه نمی‌شود. این میراث علاوه بر آثار مربوط به عتبات عالیات، در تاریخ هزار ساله دو ملت و در اسطوره‌های باستان‌شناسی پیش از اسلام نیز نقش دارد. هدف از برپایی این نمایشگاه و همایش‌ها جلب نظر اندیشمندان این حوزه است تا نقاط اشتراک و تفاوت میان فرهنگ، تمدن و میراث دو ملت را بررسی کنند».

«اشکوری» با تقدیر از کتابخانه و موزه ملی ملک افزود: «موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک جزو نخستین مراکزی بود که با هدف آگاه‌سازی همگان از میراث مشترک ایران و عراق به همکاری با این همایش اقدام کرد. این نمایشگاه که امروز، نخستین روز برپایی آن است در هفته‌های آینده برنامه خود را با جدیت و قدرت بیش‌تری ادامه خواهد داد.

پیامبر اسلام (ص) الگوی اخلاقی مردم سراسر جهان

در بخش بعدی این مراسم، حجت‌الاسلام «سیدعلی‌اکبر حسینی» استاد اخلاق با شادباش میلاد با سعادت پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و فرزند گرامی‌شان امام صادق علیه‌السلام، به سخنرانی درباره شان و منزلت پیامبر اسلام پرداخت و اظهار کرد: «موفقیت همگان در الگو قرار دادن و پیروی پیامبر اسلام است و این تنها به مسلمانان جهان محدود نمی‌شود. پیامبر اکرم (ص) از سوی خدا تربیت شده و خدا نیز به بندگان خود می‌فرماید که به این تربیت‌شده من بنگرید و در شرف انسانی خود را همانند او بسازید».

وی افزود: «پیامبر اسلام (ص) نیز می‌فرمایند که خداوند مرا تربیت کرد و چه نیکو تربیت کرد. خداوند از کودکی پیامبر (ص)، بزرگ‌ترین فرشته خود را مسوول تربیت ایشان کرد تا انسان‌ها ملاک و الگوی مشخصی در تربیت داشته باشند. امیرالمومنین (ع) نیز با اشاره به اخلاق حسنه پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند که خداوند، پیامبر (ص) را تربیت کرد و من تربیت شده پیامبر (ص) هستم، من نیز با به‌کارگیری همین الگوها مومنان را تربیت می‌کنم و آداب اسلامی را به انسان‌های گران‌مایه می‌آموزم».

در پایان این آیین با اجرای بخش دیگری از منقبت‌خوانی و اهدای کارت‌‌های تالار محققان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این تالار به دست حجت‌الاسلام علی‌اکبر الهی خراسانی گشایش یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما: