نمایشگاه نسخه‌های خطی مربوط به بانوان در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها در موقوفه آستان قدس رضوی نمایشگاه نسخه‌های خطی مربوط به بانوان در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه نسخه‌های خطی مربوط به زنان، با حضور رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیرعامل بنیاد سعدی گشایش یافت و بزرگان ادب و فرهنگ به تجلیل از جایگاه مقام زن در ایران اسلامی پرداختند. همچنین در آستانه روز بزرگ‌داشت سعدی شاعر بزرگ ایران، جایگاه رفیع این سخن‌سرای بی‌بدیل گرامی داشته شد.

نمایشگاه نسخه‌های خطی مربوط به بانوان در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

​به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، در این آیین نورانی «غلامعلی حداد عادل» رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیرعامل بنیاد سعدی، «سیدمحمدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، «محمد رجبی» رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، «مهناز مظاهری» مدرس دانشگاه و مدیرمسوول روزنامه قانون، «سهیل محمودی» شاعر و گروهی از دوستداران فرهنگ و ادب و هنر حضور داشتند.

لقب کوثر، برازنده فاطمه سلام‌الله علیها است«غلامعلی حداد عادل» رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نخستین سخنران مراسم، در آغاز سخن گفت: «این توفیقی است که امروز توانسته‌ام در اینجا حاضر شوم. اکنون باید یادی کرد از مرحوم حاج حسین آقا ملک که بانی این کتابخانه و موقوفه و خیرات و مبرات است. او با نیت خیر می‌خواسته شعایر اسلامی در جامعه ما بزرگ داشته شود. یاد اهل بیت پیامبر گرانقدر اسلام حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله با نیت آن مرحوم در این مکان روشن نگاه داشته می‌شود».

وی با اشاره به این که مکاتب گوناگون درباره زن نظرهای مختلفی دارند، افزود: «در دو سده اخیر که جامعه ما با فکر و جهان‌بینی غربی آشنا شده، یکی از مسایل مهم چالش‌برانگیز و مورد بحث، تقابل نظر اسلام و غرب درباره این موضوع بوده است».
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: «نکته مهم این است که ما نظر اسلام را درباره زن بدانیم و مستند ما هم کتاب آسمانی قرآن است. در قرآن از نظر انسانیت، هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد. یعنی هر مقامی که مرد بتواند به آن برسد، زن هم می‌تواند برسد. در جامعه اسلامی، زن در مقام دوم نیست. در قرآن آمده است که اگر زن ایمان داشته باشد، ما او را با حیات طیبه زنده نگه می‌داریم. بر اساس اشاره‌های قرآن، زن و مرد در خلقت، تفاوت ماهوی و جوهری ندارند. مصداق عینی آن هم حضرت زهرا سلام‌الله علیها است که محور معصومان ما هستند».
«حداد عادل» بیان کرد: ایشان دختر پیامبر صلی‌الله علیه و آله، همسر امیر‌المومنین علیه‌السلام و مادر دو معصوم دیگرند و شجره همه معصومان ما به ایشان بازمی‌گردد. فاطمه سلام‌الله علیها مثل چشمه‌ای است که همه معصومان به او مرتبط می‌شوند. کوثر هم به معنای چشمه کثیر است که برازنده این بانوی گرامی است. در عظمت مقام او همین بس که گفته‌اند جبرییل بر ایشان نازل می‌شد و یکی از نام‌های حضرت هم دلالت بر همین مقام دارد. همه بزرگان عالم اسلام نسبت به مقام آن بانو خود را کوچک می‌دانند».
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه به این نکات اشاره کرد که بهترین سند و دلیل ما برای این دفن این شبهه که اسلام نسبت به زن به دیده استخفاف می‌نگریسته، این است که نه تنها حضرت فاطمه سلام‌الله علیها که مقام عصمت دارد، که، بانوان دیگری همچون حضرت معصومه سلام‌الله علیها که معصوم نیستند هم مقام بالایی دارند. ایشان محور شهر قم‌اند. همه معارف اسلامی و شیعی ما حول مقبره یک بانو شکل گرفته و مراجع دینی ما در برابر حرم آن حضرت، با کمال ادب دست به سینه می‌ایستند. نظیر این موارد در دیگر کشورهای اسلامی نیز وجود دارد. در مصر ارادت مردم قاهره به سیده نفیسه نشان می‌دهد که زنان به چه مقامی می‌توانند برسند».
کلید زندگی به دست زن است
وی همچنین گفت: «در جمهوری اسلامی کوشش ما این است که که زن را به جایگاه حقیقی خود در اسلام بازگردانیم. مراد ما وضع زن در 100 یا 200 سال پیش نیست. منظور این نیست که زن‌ها را به دوران قاجار یا پیش از آن بازگردانیم. ما نه وضع آن دوران و نه وضعیت کنونی را مطلوب نمی‌دانیم و به‌دنبال الگوی برتر زن مسلمان هستیم».
«حداد عادل» ادامه داد: «در الگوی غربی از زن استفاده ابزاری می‌کنند. باید زن مسلمان در جامعه اسلامی با هویت خودمان تربیت شود. همسری وفادار، مادری فداکار و برای جامعه، فردی خدمتگزار باشد. وقتی بانویی از لحاظ معنوی فداکار و نمونه باشد، در برابر شخصیت او کرنش می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم برای بازگشت به سبک زندگی اسلامی، باید به الگوی زن مسلمان بازگردیم. اگر زن مسلمان در جامعه ما با الگوی فاطمی تربیت شود، می‌توانیم به سبک الگوی اسلامی برگردیم، زیرا کلید زندگی به دست زن است و او است که زندگی را می‌سازد.
سعدی، آموزگار بزرگ ادب فارسیمدیرعامل بنیاد سعدی در ادامه آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها در کتابخانه و موزه ملی ملک، با یادآوری این نکته که یکم اردیبهشت در تقویم جلالی، روز بزرگ‌داشت شاعر بزرگ فارسی‌زبان، سعدی شیرازی است، افزود: «سعدی آموزگار بزرگ ادب فارسی است. از زمان تالیف گلستان تا امروز، بزرگان زبان و ادب فارسی، از گلستان فارسی آموخته‌اند. اشعار سعدی از گذشته تاکنون از مصر تا بالکان، آسیای صغیر و میانه، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و اندونزی، خوانده می‌شده است».

وی خاطرنشان کرد: «گلستان سعدی، زبان فارسی را به همه جای دنیا برده است. این هنرمندی سعدی بوده که زبان شیرین فارسی را همراه با مجموعه‌ای از داستان‌های خواندنی در هشت باب، تدوین کرده است؛ کتابی شیرین و جذاب که هرکسی را می‌خواهد زبان فارسی بیاموزد، جذب خود کرده است».

«حداد عادل» در تشریح جایگاه این شاعر بزرگ فارسی‌زبان به بیان خاطره‌ای پرداخت: «ابن بطوطه در سفرنامه خود نوشته است که 40 سال پس از وفات سعدی به چین رفته و در شهر گوانگجوی آن زمان میزبان حاکم آن می‌شود. روایت می‌کند که با وی سوار بر یک کشتی کوچک روی روخانه می‌گشته است و در کنارشان نیز بر کشتی دیگری تعدادی نوازنده و خنیاگر برای پذیرایی از میهمان امیر مشغول خواندن و نواختن بودند. به روایت ابن بطوطه آن‌ها اشعاری از سعدی را 40 سال پس از وفاتش در چین از حفظ می‌خواندند».
جهان امروز به معنویت نیاز دارد«مهناز مظاهری» مدرس دانشگاه و مدیرمسوول روزنامه قانون، دیگر سخنران این آیین، کلام‌اش را این‌گونه آغاز کرد: «چه زیباست که به نام زهرا سلام‌الله علیها کنار یکدیگر گرد آمده‌ایم».
وی با اشاره به این که در برخی موضوعات مذهبی ما جفا شده و آن‌ها را در یک جغرافیا محدود کرده‌ایم، عنوان کرد: «ما الگوی جهانی می‌خواهیم تا در هر جغرافیایی با آن با افتخار حرکت کنیم. باید ببینیم در عصری که همواره بمباران اطلاعات می‌شویم و تکنولوژی پیشرفت کرده است، در این معادلات پیچیده، چه چیزی گم شده و خلاء جهان امروز چیست».
به گفته وی، امروزه در دنیای ما تناسبات به هم خورده و نتیجه نداشتن تناسبات این است که عاطفه‌ها کم شده است در صورتی که یکی از نیازهای جامعه امروز ما عاطفه است. اگر مملو از اطلاعات باشیم اما تامین عاطفی نباشیم، فایده‌ای نخواهد داشت».

مدیرمسوول روزنامه قانون افزود: «در یک مدل مدرنیته توانسته‌ایم به یک رفاه نسبی برسیم. ما خانه و رفاه را به دست آورده، اما زندگی را گم کرده‌ایم. در این خانه، زندگی جاری نیست. جهان امروز به معنویت نیازمند است. جهان امروز به ویژه در جوامعی که با ساختار اجتماعی و برنامه‌ریزی، مشکل اقتصادی خود را حل کرده‌اند، بیش از هر چیزی به معنویت نیاز دارد».
یکی دیگر از خواست‌ها و نیازهای بشر امروز این است که بتواند بر زمان و جغرافیا تاثیر بگذارد، یعنی بتوان کاری کرد که دیگران آن را ببینند. فرهیختگان جامعه امروز می‌خواهند جاودانی خود را از راه اندیشه‌هایشان تامین و حفظ کنند. اگر سه عنصر معنویت، تاثیرگذاری و عاطفه را داشته باشیم، بسیاری از مشکلات امروزمان مرتفع خواهد شد».
حاج حسین آقا ملک، نماد سرسپردگی به آستان امام رضا علیه‌السلام است«سهیل محمودی» شاعر برجسته کشور، در مقام سخنران پایانی این آیین باشکوه، با یادآوری این نکته که نسل ما حاج حسین آقا ملک را ندیده است، گفت: «ایشان را به گونه‌ای، نماد سرسپردگی به آستان مقدس امام رضا علیه‌السلام می‌شناسیم».
وی در ادامه این‌گونه سخن بر زبان راند: «در گذشته نیز این‌گونه اعیاد با شعر معنا می‌شده است. ما امروز یک شعر را می‌گوییم و یک سال آن را می‌خوانیم اما شعرای بزرگ ما در گذشته، یک سال برای سرودن یک شعر زحمت می‌کشیدند تا آن را در چنین شبی بخوانند».

این شاعر فرهیخته کشور در ادامه با خواندن بیتی از اشعارش در وصف خانه حضرت علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه سلام‌الله علیها فضای مجلس را به عطر محمدی معطر کرد:
این خانه مثل آسمان بوده است تا بوده است سرشار از عطر دعا، لبریز از طعم خدا بوده است».
وی ادامه داد: «نقل است که حضرت علی علیه‌السلام در هجران همسر وفادارشان، شب‌ها در خلوت این ابیات را زمزمه می‌کردند:
ما مثل یک جفت کبوتر بودیم، در مرغزاران رها برخوردار بودیم از سلامت و شادابی و جوانی
زمانه بر ما داخل شد و بین ما جدایی افکند کار زمانه این است که عاشقان را جدا کند».
پایان آیین گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه (س) و بزرگداشت مقام زن و روز مهربان‌ترین موجود عالم یعنی مادر، در موقوفه آستان قدس رضوی، سعدی‌خوانی «حسین علیشاپور» با صدایی دلنشین و برخاسته از دل، همراه با نوای نی بود.
در این روز همچنین نمایشگاه نسخ‌های خطی مربوط به زنان، در سرسرای نخست کتابخانه و موزه ملی ملک، با حضور مهمانان گشایش یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما: