معرفی و تقدیر برگزیدگان پنجمین دوره کارگاه آموزشی و مسابقه راهنمایان موزه

برگزیدگان پنجمین دوره کارگاه آموزشی و مسابقه راهنمایان موزه، هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در کتابخانه و موزه ملی ملک معرفی و تقدیر می‌شوند.

معرفی و تقدیر برگزیدگان پنجمین دوره کارگاه آموزشی و مسابقه راهنمایان موزه

هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اکرم (ص) در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران انجام می‌شود

معرفی و تقدیر برگزیدگان پنجمین دوره کارگاه آموزشی و مسابقه راهنمایان موزه

برگزیدگان پنجمین دوره کارگاه آموزشی و مسابقه راهنمایان موزه، هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در کتابخانه و موزه ملی ملک معرفی و تقدیر می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، هر سال بر اساس وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک در این گنجینه برگزار می‌شود. در این آیین که دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ خورشیدی ساعت ۱۵ برگزار می‌شود، برگزیدگان پنجمین دوره کارگاه آموزشی و مسابقه راهنمایان موزه تقدیر می‌شوند. این مسابقه در روزهای ۲۸ و ۲۹ آذر ۱۳۹۴ خورشیدی با محور «استانداردها و شاخص‌های راهنمایی» در کتابخانه و موزه ملی برگزار شد.

آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله همچنین با گشایش رسمی دو نمایشگاه در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی همراه خواهد بود. نخستین نمایشگاه، مجموعه‌ای جذاب با نام «نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک» است. نمایشگاه «نقاشی پشت شیشه؛ آثار هنرجویان کلاس‌های آموزشی موسسه» نیز دومین مجموعه است که برای دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی به نمایش درمی‌آید.

کتابخانه و موزه ملی، برآمده از سنت حسنه وقف، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است که با نگاه بلند واقف در سایه امام رضا علیه‌السلام، در زمینه‌های گوناگون فرهنگی زیر نظر تولیت آستان قدس رضوی اداره می شود.

حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف بزرگوار این گنجینه در وقف‌نامه خویش که به سال ۱۳۱۶ خورشیدی تنظیم و ثبت شده است، در کنار تاکید و تصریح بر بسیاری از امور کتابخانه و موزه ملی ملک، سفارش کرده است هشت آیین مذهبی، هم در زمان زندگی خویش هم پس از درگذشت‌اش برگزار شود. این آیین‌های وقف‌نامه‌ای، هفت جشن میلاد پنج تن آل عبا، میلاد امام رضا علیه‌السلام و مبعث پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله را به همراه سوگواری سیدالشهدا در محرم دربرمی‌گیرد. برگزاری این آیین‌ها به ویژه جشن‌ها، در سال‌های گذشته همواره فرصت‌هایی فرهنگی و معنوی به متولیان این گنجینه واگذارده است تا نیت‌های واقف در زمینه گسترش و توسعه فرهنگ، علم و دانش را مورد توجه جامعه قرار دهند. در این آیین‌های گرامی‌داشت، در کنار برنامه‌های تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی از جمله نمایشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی و پژوهشی، کارگاه‌های عملی در حوزه هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی و رونمایی از کتاب‌های منتشر شده در این حوزه، معمولا فرصتی فراهم می‌آید تا میهمانان و دوستداران این موسسه، از سخنرانی‌های بزرگان علم و فرهنگ و هنر این سرزمین بهره ببرند.

آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله در روز دوشنبه ۷ دی۱۳۹۴ خورشیدی در ساعت ۱۵، هم‌زمان با یکصد و پانزدهمین سال شکل‌گیریِ اندیشه ایجاد کتابخانه و موزه ملی ملک و هفتاد و هشتمین سالگرد وقف این گنجینه ارجمند بر آستان قدس رضوی در ساختمان این گنجینه به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» برگزار می‌شود.

نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه‌های نسخه‌های خطی از همه دوستداران فرهنگ و هنر و علاقه‌مندان دعوت می‌کند در این آیین گرامی‌داشت حضور یابند. 

نظر شما: