برگزیدگان پنجمین مسابقه راهنمایان موزه معرفی و تقدیر شدند

برگزیدگان پنجمین دوره کارگاه آموزشی و مسابقه راهنمایان موزه که در روزهای ۲۸ و ۲۹ آذر ۱۳۹۴ خورشیدی برگزار شد، در آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) معرفی شدند و جایزه‌هایی به آنان اهدا شد. بر این اساس، فرهنگ رودبارکی، برگزیده نخست، هاجر ابوعلی‌زاده برگزیده دوم و محسن برومند برگزیده سوم و پانته‌آ بابایی و نوشین کاظمی به عنوان افراد مورد تقدیر هیات داوران، لوح‌ها و هدایای خود را دریافت کردند.

برگزیدگان پنجمین مسابقه راهنمایان موزه معرفی و تقدیر شدند

هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد رسول اکرم (ص) در کتابخانه و موزه ملی ملک

برگزیدگان پنجمین مسابقه راهنمایان موزه معرفی و تقدیر شدند

برگزیدگان پنجمین دوره کارگاه آموزشی و مسابقه راهنمایان موزه که در روزهای ۲۸ و۲۹ آذر ۱۳۹۴ خورشیدی برگزار شد، در آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) معرفی شدند و جایزه‌هایی به آنان اهدا شد. بر این اساس، فرهنگ رودبارکی، برگزیده نخست، هاجر ابوعلی‌زاده برگزیده دوم و محسن برومند برگزیده سوم و پانته‌آ بابایی و نوشین کاظمی به عنوان افراد مورد تقدیر هیات داوران، لوح‌ها و هدایای خود را دریافت کردند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) با حضور دکتر حسین الهی قمشه‌ای و گروهی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار همایش کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد. گشایش نمایشگاه‌های «نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک» و «نقاشی پشت شیشه با موضوع مولانا» از دیگر برنامه‌های این گنجینه در شب نورانی تولد پیامبر نور و رحمت بود.

تماشای جمال و جلال خداوند در آیینه قرآن

دکتر حسین الهی قمشه‌ای به ‌عنوان مهمان ویژه در این آیین گفت: آنچه از هنر و خوبی و دانش بالاتر است، جویندگان و طالبان این ارزش‌ها هستند. شخصی که هنر را دوست دارد از هنر بالاتر است. کسی که خوبی و انسانیت و جوانمردی را دوست دارد از خود این ارزش‌ها مقامی بالاتر دارد زیرا خالق این ارزش‌ها به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: خوشحالم که در این فضای هنری و مقدس حضور دارم زیرا هنر به ذات مقدس است؛ هنر اشتغال به زیبایی است و زیبایی از تجلیات احدیت برشمرده شده است. یکی از تجلیات و نشانه‌های وجود پروردگار همین زیبایی است.

الهی قمشه‌ای در ادامه با اشاره به این روز مبارک میلاد پیامبر گرامی اسلام گفت: این روز همه روزهای ما را فرخنده کرده است. آن رسول گرامی مانند ستاره‌ای بود که به زندگی و دنیای ما آمد و از همه چیز و همه کس فرخنده‌فال‌تر بود. کسی آمد و خبری بسیار مهم با خود آورد که به همه خبرهای جهان می‌ارزد. آن پیام به انسان این است که تو نخواهی مرد، تو را پروردگاری آفریده تا در جهان هستی برای همیشه حضور داشته باشی. این خبر مهم را آن پیک نامور از دیار دوست با خود آورد. امان‌نامه‌ای برای انسان با خود داشت. خداوند در این پیام که همان قرآن کریم است، جمال و جلال خود را به انسان نشان می‌دهد. بنابر این درخشش این ستاره بسیار برای انسان و بشریت غنیمت بوده است.

این سخنور فرزانه افزود: حتی اروپایی‌ها از روی ترجمه قرآن فهمیده‌اند که معجزه پیامبر (ص) کلام عادی نیست، که، وحی و چاره‌ناپذیر بوده و با اقتدار تمام گفته شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان‌اش در قالب چند توصیه عنوان کرد: لازم نیست همه قرآن را بفهمید، همان بخشی که می‌فهمید۹۹ درصد نیازهای شما را مرتفع می‌کند. خداوند فرموده عدالت، تقوا وقلب سلیم داشته باشید. از مردم خوبی‌هایشان را بگویید. خوشا بر احوال کسی که عیب خودش او را مشغول بدارد. ابتدا عیب‌های خود را برطرف کند، سپس به سراغ عیب‌های مردم برود. انسان نباید غرور داشته باشد. حتی هنگامی که راه می‌رویم باید با شکوه ولی بدون غرور راه برویم. انسان باید خاکی ولی در عین حال آدمیزاد باشد. آدمیزاد دارای شعور و ابهت و اقتدار است. مهم‌ترین مساله این است که نام انسان را در قافله آدمیزادها بنویسند.

الهی قمشه‌ای در پایان گفت: برای بودن در قافله آدمیت، دست‌کم روزی چند آیه قرآن بخوانید و در معنای آن اندیشه کنید. اگر بخواهیم از این میلاد فرخنده بهترین بهره را ببریم باید در آن سودا باشیم که مرام و کلام و نگاه پیامبر چگونه بوده و قرآنی که آورده است چه امتیازاتی دارد. ان‌شاءلله نسل جوان شادی خود را تا پایان عمر حفظ کنند. این طراوت و نشاط از میان نمی‌رود و با صافی، پاکی و صداقت به دست می‌آید.

آرزوی دنیایی مهربان‌تر در تقارن میلاد دو پیامبر بزرگ

سیدمحمدمجتبی حسینی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) عنوان کرد: باید تقارن این زمان مبارک با میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) را به فال نیک گرفت. ان‌شاءلله از مقارنه این تولدهای مبارک، جهان برای همه آدمیان پررحم‌تر، پررحمت‌تر و پرشفقت‌تر باشد.

وی ادامه داد: ما در کتابخانه و موزه ملی ملک، در سال‌های پشت سر کوشیدیم آیین‌هایی را که بنا به تصریح واقف در این مجموعه گرامی داشته می‌شود با برنامه‌های فرهنگی دیگر پیوند بزنیم. یکی از این برنامه‌ها برپایی نمایشگاه‌ها است. همکاران ما در این مجموعه با ذوق و خلاقیت، گونه‌ای دیگر از نمایشگاه‌های را تجربه کردند؛ نمایشگاه‌هایی که رویکرد پژوهشی دارند و به جای اثرمحور بودن، موضوع‌محورند.

حسینی گفت: نمایشگاه «تک اثر» تقریبا پنج‌ ساله شده است؛ نمایشگاهی که هر فصل میزبان یکی از آثار نادیده گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک است. گونه دیگر نمایشگاه‌ها، نمایشگاه‌های موضوعی مانند نمایشگاه «نشستن» است که موضوع «نشستن» در تاریخ و فرهنگ ایران را به روایت آثار موجود در این گنجینه به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه‌های موضوعی دیگری مانند مسیر حرکت حضرت امام رضا (ع) یا نمایشگاه‌هایی درباره پیوندهای فرهنگی ایران با دیگر کشورها نیز در سال‌های گذشته در مناسبت‌های مختلف برگزار شده‌اند.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک افزود: امروز همچنین جوایز پنجمین دوره مسابقه راهنمایان موزه نیز در این آیین اهدا می‌شود. پنج سال پیش برای نخستین بار به ابتکار این موسسه، مسابقه‌ای برای راهنمایان موزه‌ها برقرار شد برای آن که بدانیم چه باید کنیم تا میزبانی بهتر در موزه‌ها باشیم. این مسابقه آرام‌آرام رشد کرد و در کنار آن کارگاه‌های آموزشی برگزار شد تا هم‌زمان با ارزیابی توانایی علاقه‌مندان، بر توانایی آن‌ها نیز بیفزاید.

اجرای سنت منقبت‌خوانی، پایانی هنرمندانه بر آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اسلام (ص) در کتابخانه و موزه ملی ملک بود. 

نظر شما: