در آیین اختتامیه سومین دوره مسابقه راهنمایی موزه اعلام شد/ مصطفی رحمان‌دوست: هر اثر موزه‌ای یک قصه زیبا و جذاب است

«مصطفی رحمان‌دوست» در آیین اختتامیه سومین مسابقه راهنمایی موزه گفت: «هر اثر موزه‌ای، یک قصه زیبا و خواندنی و شنیدنی است که می‌تواند پیوند دهنده بینندگان و شنوندگان به ویژه کودکان و نوجوان با تاریخ و فرهنگی سرزمین‌شان و نیز نسل‌های گذشته باشد». به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، در آیین اختتامیه سومین دوره مسابقه راهنمایی موزه در روز پنج‌شنبه هشتم اسفند ۱۳۹۲ خورشیدی، که با حضور «محمدرضا کارگر» مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، «مصطفی رحمان‌دوست» نویسنده برجسته حوزه کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: «موزه کودکان امروز را به هستی تاریخی خود پیوند می‌دهد».

در آیین اختتامیه سومین دوره مسابقه راهنمایی موزه اعلام شد/ مصطفی رحمان‌دوست: هر اثر موزه‌ای یک قصه زیبا و جذاب است

​رحمان‌دوست افزود: در هر لحظه و هر جایی و به هر مناسبتی می‌توان برای کودکان قصه گفت. قصه‌گویی یک رسانه بسیار موثر و حتی برتر از بسیاری صورت‌های دیگر رسانه در دنیای مدرن امروزی است».

به گفته وی، هر اثر موزه‌ای، یک قصه زیبا و خواندنی و شنیدنی است که می‌تواند پیوند دهنده بینندگان و شنوندگان به ویژه کودکان و نوجوان با تاریخ و فرهنگی سرزمین‌شان و نیز نسل‌های گذشته باشد.
سومین مسابقه راهنمایی موزه با محوریت راهنمایی برای کودکان و نوجوانانسومین دوره مسابقه راهنمای موزه با مشخص شدن برگزیدگان و تقدیر از آن‌ها به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، در این دوره مسابقه راهنمای موزه، 80 نفر برای حضور در کارگاه آموزشی و 40 نفر برای رقابت در مسابقه ثبت نام و شرکت کردند که راهنمایان موزه، راهنمایان گردشگری، فعالان و علاقه‌مندان حوزه میراث فرهنگی و موزه‌داری را دربرمی‌گرفت.
در روز نخست، سه‌شنبه ششم اسفند، شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی با موضوعات «خلاقیت در آموزش»، «میراث فرهنگی برای کودکان»، «تجربه در موزه کودک»، «قصه‌پردازی» و «فنون قصه‌گویی» حضور یافتند تا با مفاهیم اصولی این حوزه‌ها به ویژه در ارتباط با موضوع اصلی مسابقه، «راهنمایی برای کودکان و نوجوانان»، بیش‌تر آشنا شوند. «لیلا کفاش‌زاده» کارشناس میراث فرهنگی، «مریم اخگری» فعال حوزه آموزش کودک، «شرمین نادری» نویسنده حوزه کودک و نوجوان و «فرشته قبادی» قصه‌گوی حوزه کودک، سخنرانان و گردانندگان کارگاه آموزشی بودند.
برگزیدن چهار راهنمای برتر در دو بخش داوری«محمدرضا جواهری» مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد، «منیر دارایی» رییس موزه هنرهای ملی، رضا دبیری‌نژاد رییس اداره موزه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و سه راهنمای موزه برگزیده دو دوره پیش مسابقه راهنمایی موزه، «حسن اشرف‌اسلامی»، «محمد نوروزی» و «ژیلا مقیم‌نژاد»، داوران بخش کارشناسی مسابقه را تشکیل می‌دادند. در کنار این‌ها، گروه داوران کودک و نوجوان نیز به داوری عملکرد شرکت کنندگان می‌پرداخت که 5 دانش‌آموز تهرانی با همکاری موسسه پژوهشی کودکان دنیا در این گروه قرار گرفته بودند. داوران کودک و نوجوان و مدیران، کارشناسان و صاحب‌نظران به گونه هم‌ز‌مان، همه شرکت کنندگان را پس از اجرا و ارایه طرح‌شان، مورد ارزیابی و داوری قرار دادند.
بخش اصلی مسابقه در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، هفتم و هشتم اسفند 1392 با رقابت میان 40 شرکت کننده برگزار شد. این راهنمایان با برگزیدن سوژه‌های آزاد مورد نظر خود، طرح خود را با محوریت «راهنمایی برای کودکان و نوجوانان»، در حضور داوران اجرا کردند. پس از نشست هیات‌های داوری، داوران بخش کارشناسی و داوران بخش کودک و نوجوان مسابقه، برگزیدگان مسابقه را معرفی کردند. برگزیدگان بخش داوری کارشناسی، بدین ترتیب معرفی شدند؛ نیلوفر یزدخواستی و هاجر ابوعلی‌زاده به گونه مشترک به عنوان نفرات نخست و ریحانه جمالی به عنوان نفر دوم. در بخش داوری کودک و نوجوان نیز، سبا بصیری نفر نخست و ریحانه جمالی به عنوان نفر دوم معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، این موسسه با حمایت اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران)، پس از برگزاری دو دوره مسابقه راهنمایی موزه در سال‌های 1390 و 1391، سومین دوره این مسابقه را برگزار کرد.
تشویق فعالان عرصه راهنمایی موزه و همچنین کمک به ترویج دانش‌های مورد نیاز، مهم‌ترین هدف‌های مسابقه راهنمایی موزه به شمار می‌آید. سومین دوره این مسابقه با محوریت «راهنمایی برای کودکان و نوجوانان»، در دو بخش «کارگاه آموزشی» و «مسابقه» در روزهای ششم تا هشتم اسفند 1392 خورشیدی در موقوفه آستان قدس رضوی برگزار شد.
مسابقه راهنمای موزه، برنامه‌ای خلاقانه از سوی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه 77 ساله آستان قدس رضوی، است که از سال 1390 خورشیدی هم‌زمان با برگزیده شدن این موزه به عنوان موزه برتر کشور از سوی کمیته ملی موزه‌های ایران «ایکوم ایران»، به اجرا درآمده و تاکنون ادامه یافته است. تاکنون 3 دوره از این مسابقه با همکاری نهادهای گوناگون فعال در حوزه موزه‌داری و میراث فرهنگی برگزار شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما: