گزارش تصویری مراحل ساخت نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک/ یادگاری که در این گنبد دوار بماند

گزارش تصویری مراحل ساخت نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک یادگاری که در این گنبد دوار بماند صدای پای زمان از جای‌جای این سرای عشق به گوش می‌رسد. این نمادین منزل، یادآور بزرگ‌مردی پارسامنش از تبار جوان‌مردان است؛ او که عشق به معبود ابدی را تنها ثروت جاویدان یافت و زر و زیور دنیا را به گوشه چشمی نظر نکرد و همه ثروت مادی و دنیوی را با یک گوشه چشم یار معاوضه کرد. اتاق مخملی با صندلی چوبی، فرش‌های ظریف ابریشمی و همه موجودی‌اش گویی بار دیگر به حضور صاحب‌خانه اهل دل خود مفتخر است. گویا چرخ زمان به عقب برگشته و حاج حسین آقا با نگاه مهربان و هیبت مردانه خود، نشسته بر صندلی‌اش، خوشامدگوی میهمانان این منزل است.

​بهره‌گیری از معماری ایرانی و اسلامی در طراحی کم‌نظیر و دلنشین این سرا، اهالی کوی دل را بر سر ذوق می‌آورد. نشانه‌های مردانگی و گذشت از ورای هر یک از دست‌نوشته‌ها و یادگارهای موجود در این فضا نمایان است و برای دقایقی هم که شده، ذهن و روح انسان مادی امروز را از دنیای پرفریب جدا کرده و عطر معنویت و انسانیت ناب را در وجودش لبریز می‌کند.

شاید فضای این سرا به لحاظ گستردگی کوچک باشد اما دریایی از احساس و جوانمردی در آن جای گرفته است؛ دریایی که کشتی مردانگی در آن شناور است و ناخدای باکفایتی بر عرشه آن نظاره‌گر دریای متلاطم روزگار است. نگاه چشمان سرد و گرم چشیده وی، از شجاعتی بی‌نظیر و به دور از هرگونه ترس از امواج خروشان حکایت دارد.
بر دیوار روبه‌روی اتاق مخمل، شجره‌نامه خانوادگی حاج حسین آقا ملک از چند نسل این خاندان روایت می‌کند. بر این لوح اینگونه نقش بسته که این مرد شریف، بزرگ‌ترین فرزند حاج محمد‌کاظم ملک‌التجار از بزرگان روزگار گذشته بوده است.
حسین در 11 ربیع‌الاول 1288 قمری برابر با 10 خرداد‌ماه 1250 خورشیدی در منزل پدری خود در بازار بین‌الحرمین تهران دیده به جهان گشود. این جوانمرد در زندگی سراسر برکتش در راه رضای حق هر آنچه از ثروت دنیا داشت را به بارگاه علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام پیشکش کرد. از برکت این نام مبارک است که صالحات این مرد بزرگ تا امروز باقی است.
هر چند این سرای نمادین در برابر دنیای جوانمردی و عظمت روح این انسان وارسته، ذره‌ای بیش نیست ولی حکایتگر این است که نام نامی مردان نیک روزگار به سبب پیوند روح‌شان با نوای دلنشین عشق هنوز از خاطر مردمان این روزگار پاک نشده و کلاس درس دلدادگی و فتوت این نمونه‌های ناب انسانیت تا همیشه تاریخ برقرار است.
پیوند موعد گشایش نمایشگاه حاج حسین آقا ملک، که هر جا نامی از وی برده می‌شود همراه با واژگانی همچون ایثار، کرامت، جوانمردی و انسانیت است، با سال‌روز میلاد پربرکت نوری از آسمان پر‌شکوه ولایت، کریم اهل بیت علیه‌السلام، زیباترین تقارن ممکن است. حاج حسین آقا درس سخاوت و کرامت را در محضر امام حسن مجتبی علیه‌السلام و خاندان مطهرش آموخته است و امروز در چنین مبارک‌روزی، گوشه‌ای از اجر عمل صالح خود را از کریم اهل بیت علیه‌السلام دریافت می‌کند.
این واقف نیکو‌خصال پس از گذراندن دقایق عمر شریفش سرانجام در سوم مرداد‌ماه 1351 برابر با 13 جمادی‌الثانی 1392 در سن 101 سالگی در منزل خود درگذشت و در دار‌الحفاظ حرم مطهر رضوی به‌خاک سپرده شد.
وی با عشق به معبود حقیقی و مفتخر به همنامی با سرور آزادگان اباعبد‌الله‌الحسین (ع) زندگی کرد و صالحانه و عارفانه روزگار گذراند و سرانجام نیز عاشقانه به دیدار معشوق شتافت. از برکت وجود عشقی چنین پاک است که امروز نامش را به نیکی یاد می‌کنیم و یاد عزیزش را گرامی می‌داریم. حیات و ممات زنده‌یاد حاج حسین آقا ملک مصداق این بیت زیباست که:
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر/ یادگاری که در این گنبد دوار بماند

مکان اولیه نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک

آغاز تغییر کاربری سالن برای طراحی جدید

وضعیت سالن پس از برداشتن ویترین‌های چوبی

تغییرات آغاز شد

بخشی از نمایشگاه به زندگی و سرگذشت حاج حسین آقا ملک اختصاص دارد

پس از پایان عملیات معماری، چینش ویترین‌ها از مهم‌ترین اقدامات است

نقشه موقوفات ملک در خراسان، آرام‌آرام بر دیوار نمایشگاه نقش می‌بندد

نقشه موقوفات حاج حسین آقا ملک در خراسان

جانمایی تندیس حاج حسین آقا ملک به وسیله هنرمند مجسمه‌ساز حمید کنگرانی

برچسب‌ها:

نظر شما: