طرح «موزه و دانش‌آموز» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

طرح «موزه و دانش‌آموز» سال ۱۳۹۸ با همکاری ستاد گردشگری شهرداری تهران و کتابخانه و موزه ملی ملک با هدف اجرای تورهای پیوسته و هفتگی بازدید و اجرای کارگاه‌های عملی در گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در فصل پاییز به میزبانی نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران گشایش یافت.

طرح «موزه و دانش‌آموز» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

با همکاری ستاد گردشگری تهران، با هدف برگزاری تورهای ویژه بازدید و کارگاه‌های عملی برای دانش‌آموزان پایتخت

طرح «موزه و دانش‌آموز» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

طرح «موزه و دانش‌آموز» سال 1398 با همکاری ستاد گردشگری شهرداری تهران و کتابخانه و موزه ملی ملک با هدف اجرای تورهای پیوسته و هفتگی بازدید و اجرای کارگاه‌های عملی در گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در فصل پاییز به میزبانی نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آیین گشایش طرح «موزه و دانش‌آموز» که روز چهارشنبه 10 مهر 1398 خورشیدی با حضور گروه‌های دانش‌آموزی در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد، با اشاره به جایگاه ویژه کتابخانه و موزه ملی ملک در میان منظومه موزه‌ها و کتابخانه‌های بزرگ ایران افزود: «مرحوم حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، دو دغدغه بهداشت عمومی و ارتقای معارف را داشت و همه ثروت خود را برای تحقق این دو مهم وقف کرد و اداره موقوفات را در اختیار آستان ملایک‌پاسبان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام و آستان قدس رضوی گذاشت».

خواجه‌سروی با بیان این که در کتابخانه و موزه ملی ملک ۲۰ هزار نسخه خطی به همراه مجموعه‌هایی منحصربه‌فرد از سکه و تمبر وجود دارد، یادآور شد: «هدف حاج حسین آقا ملک از گردآوری و وقف این گنجینه بزرگ، ترویج فرهنگ وقف و نذر در کشور بوده است».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: «ما باید بکوشیم کاری که واقفانی بزرگ همچون حاج حسین آقا ملک شروع کردند، تداوم یابد».

وی افزود: «واقف در وقف‌نامه خود بر اجرای هفت جشن آیینی یعنی میلاد پنج تن آل عبا علیهم‌السلام، مبعث حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم و میلاد حضرت رضا علیه‌السلام تاکید داشته، همچنین یادآور شده است باید از هفتم تا یازدهم محرم به مدت پنج روز در این موقوفه سوگواری شهادت حضرت سید الشهدا علیه‌السلام داشته باشیم».

وی گفت: «امروزه حدود ۶ تا ۷ هزار نفر در مجموعه موقوفات ملک در خراسان و تهران ارتزاق می‌کنند و کتابخانه و موزه ملی ملک یکی از موسسه‌های مهم و مورد توجه آستان قدس رضوی است که به عنوان پایگاه فرهنگی رضوی در پایتخت شناخته می‌شود».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به خدمات فرهنگی این موقوفه در زمینه‌های موزه‌ای و کتابخانه‌ای به بخش‌های گوناگون جامعه یادآور شد: «کتابخانه و موزه ملی ملک، خدمات‌رسانی و ارایه آموزش‌های غیر رسمی در زمینه فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی به کودکان و نوجوانان را یکی از ماموریت‌های مهم خود برمی‌شمرد و آمادگی دارد در همکاری با طرح موزه و دانش‌آموز، زمینه گسترش اینگونه خدمات را به جامعه دانش‌آموزی تهران فراهم آورد».

مهدی سیف رییس ستاد گردشگری تهران نیز در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های شهرداری تهران برای گسترش فرهنگ تهران‌گردی و آشنایی با آثار فرهنگی- تاریخی به ویژه پیوند جامعه با موزه‌ها و دیگر مراکز گردشگری فرهنگی- تاریخی، از جذابیت طرح «موزه و دانش‌آموز» برای مدرسه‌های پایتخت خبر داد و افزود: «نخستین دوره این طرح که با همکاری و میزبانی موزه ملی ایران برگزار شد، با استقبال مناسب جامعه دانش‌آموزی و آموزش و پرورش شهر تهران، ما را برآن داشت این طرح را در سال 1398 به میزبانی کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار کنیم که یکی از موزه‌های شاخص و جذاب تهران و ایران به شمار می‌آمد».

تقدیر از جبرییل نوکنده رییس موزه ملی ایران و اهدای لوح سپاس به وی برای میزبانی و اجرای نخستین دوره طرح «موزه و دانش‌آموز» در سال 1397 خورشیدی، همچین اجرای زیبای گرود سرود دانش‌آموزی، بخشی دیگر از برنامه‌های این آیین بود.

با اجرای دومین طرح «موزه و دانش‌آموز» در کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری ستاد گردشگری شهرداری تهران، 6 گروه 40 نفره دانش‌آموزی در مقطع متوسطه دوره دوم در قالب 6 تور ویژه بازدید از روز دوشنبه 15 مهر 1398 خورشیدی در سه روز هفته از تالارهای موزه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک دیدار کرده، هم‌زمان، با حضور در یک کارگاه ویژه با اجرای راهنمایان موزه‌ای، از دریچه‌ای نو با فرهنگ و تاریخ این سرزمین آشنایی می‌یابند. این طرح که مدرسه‌های سراسر پایتخت را دربرمی‌گیرد، با پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اجرا خواهد شد.

دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم تهرانی در این بازدید ویژه در چهار ایستگاه «میدان مشق»، «تالار حاج حسین آقا ملک (بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک)»، «تالار سکه» و «تالار علوم در ایران اسلامی»، به مهمانی نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران می‌آیند و هم‌زمان با بازدید از تالارهای یادشده، در کارگاه‌های موزه‌ای «ساخت پازل»، «ضرب سکه به شیوه باستانی»، «علم» و «آشنایی با زندگی یک دانشمند» شرکت می‌جویند. دستاوردهای این بازدید ویژه و حضور در کارگاه‌های یادشده، دانش‌آموزان تهرانی را در فراگیری مفهوم‌های فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی یاری خواهد کرد.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در گستره نسخه‌های خطی به شمار می‌آید. حاج حسین آقا ملک، زمین‌دار و فرهنگ‌دوست بزرگ تاریخ معاصر ایران، این گنجینه بزرگ را پس از بنیان‌گذاری در واپسین دهه‌های سده سیزدهم هجری، به سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است تا همگان از آن بهره گیرند. این مجموعه در کنار خدمات جاری در زمینه‌های موزه و کتابخانه، برنامه‌هایی ویژه همچون برگزاری تورهای بازدید و کارگاه‌های عملی برای کودکان و نوجوانان طراحی و اجرا می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما: