زمان خدمات‌رسانی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در ماه مبارک رمضان

برنامه موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی در ماه روزه‌داری برای میزبانی از مخاطبان ۹ تا ۱۵؛ زمان خدمات‌رسانی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در ماه مبارک رمضان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ساعت خدمات‌رسانی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به مخاطبان و مراجعان تغییر می‌کند.

زمان خدمات‌رسانی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در ماه مبارک رمضان

​به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این موقوفه فرهنگی متعلق به آستان قدس رضوی در روزهای ماه مبارک رمضان از ساعت 9 تا 15، میزبان علاقه‌مندان و دوستداران کتاب، پژوهشگران و گردشگران و بازدیدکنندگان خواهد بود. 

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، از موقوفات ماندگار حاج حسین آقا ملک است که در پایتخت کشور قرار دارد و روزانه میزبان صاحبان علم و اندیشه و دوستداران کتاب و بازدیدکنندگان و گردشگران علاقه‌مند به آثار تاریخی و موزه‌ای است.
کتابخانه ملی ملک با داشتن 19 هزار عنوان نسخه نادر و نفیس خطی، یکی از شش گنجینه بزرگ نسخه‌های خطی ایران است. پنج کتابخانه دیگر عبارت‌اند از کتابخانه ملی، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران. امتیاز کتابخانه ملی ملک در این میان، به نفاست و ارزش هنری نسخه‌های خطی است. این کتابخانه همچنین دارای بیش از 100 هزار جلد کتاب چاپی، حدود 4 هزار کتاب چاپ سنگی و بیش از 800 عنوان نشریه ادواری در بیش از 6 هزار مجلد است. بخش قابل توجهی از کتاب‌های چاپی متعلق به پیش از سال 1320 خورشیدی‌اند و در زمره نخستین کتاب‌های چاپی ایران قرار می گیرند.
موزه ملی ملک نیز در کنار کتابخانه، گنجینه‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی را در خود جای داده است. مجموعه سکه، حدود 3 هزار و 500 سکه تاریخی از دوران پیش از هخامنشی (از سده ششم پیش از میلاد) تاکنون را دربرگرفته است. در کنار تالار سکه، تالار کمال‌الملک و خاندان غفاری قرار گرفته است که در آنجا مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی محمد غفاری مشهورترین نقاش تاریخ معاصر ایران و دیگر اعضای هنرمند خاندان گرد آمده است. تالار آثار هنری، دیگر بخش موزه ملی ملک است که مجموعه‌ای از آثار برجسته خوش‌نویسی و نگارگری، لاکی، اسناد، نسخه‌های نفیس خطی و منسوجات را دربرمی‌گیرد. مجموعه هنر لاکی، شامل قلمدان‌ها، قاب‌آیینه‌ها و جلدهای لاکی، دیگر بخش موزه‌ای است که در کنار تالار آثار هنری جای گرفته است. یکی از بخش‌های جذاب موزه ملی ملک، مجموعه اهدایی بانو عزت‌ملک ملک، دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک واقف این نهاد بزرگ فرهنگی است که گنجینه‌ای از تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه‌های خطی، قلمدان، سرقلیان و آثار لاکی است. بانو عزتملک ملک، این مجموعه را در سال 1385 خورشیدی به موزه اهدا کرده است. یکی از بخش‌های مهم موزه ملی ملک، تالار تمبرهای تاریخی با بیش از 100 هزار قطعه تمبر نفیس و برجسته است که اکنون به دلیل تغییرات معماری و ساختمانی در حال نمایش نیست و به زودی با پایان یافتن این تغییرات و گسترش فضای موزه‌ای در آستانه دید بازدید کنندگان قرار می‌گیرد.
این موقوفه فرهنگی متعلق به آستان قدس رضوی، در محوطه تاریخی و زیبای باغ ملی تهران به نشانی میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد قرار گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما: