بارگزاری 300 نسخه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک برای دانلود و بهره‌گیری پژوهشگران

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از ارایه و بارگزاری ۳۰۰ نسخه خطی در مجموعه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک در فضای مجازی برای دریافت و بهره‌گیری پژوهشگران، اندیشمندان و نسخه‌شناسان خبر داد.

بارگزاری 300 نسخه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک برای دانلود و بهره‌گیری پژوهشگران

کوشش بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برای گسترش خدمات‌رسانی مجازی، هم‌زمان با دهه کرامت

بارگزاری 300 نسخه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک برای دانلود و بهره‌گیری پژوهشگران

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از ارایه و بارگزاری 300 نسخه خطی در مجموعه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک در فضای مجازی برای دریافت و بهره‌گیری پژوهشگران، اندیشمندان و نسخه‌شناسان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این‌باره گفت: «موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌زمان با فرارسیدن دهه کرامت و برپایی دوازدهمین جشنواره ماه هشتم در این موقوفه، 300 نسخه خطی در گستره فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی را برای دریافت و بهره‌گیری پژوهشگران، اندیشمندان و نسخه‌شناسان در وب‌سایت موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی (www.malekmuseum.org) بارگزاری می‌کند. پژوهشگران می‌توانند فایل دیجیتال هریک از این نسخه‌های را دانلود و دریافت کنند».

300 نسخه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک را در لینک زیر می‌توانید ببینید و دریافت کنید؛ 

دریافت 300 نسخه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک

وی افزود: «این کوشش فرهنگی در تداوم ارایه خدمات غیر حضوری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در دوران رویارویی با بیماری کرونا در فضای مجازی انجام می‌پذیرد».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: «300 نسخه‌ای که برای دسترسی پژوهشگران، اندیشمندان و نسخه‌شناسان در وب‌سایت این موسسه بارگزاری می‌شود، همه زمینه‌های علوم و دانش‌های قدیم از سده‌های نخستین دوران ایران اسلامی تا روزگار قاجار را دربرمی‌گیرند. دسترسی مستقیم به این نسخه‌ها و دریافت آن‌ها بستری مناسب برای گسترش پژوهشگر در نسخه‌های خطی و تولید علم برپایه علوم و دانش‌های اسلامی- ایرانی در سده‌های گذشته پدیدار می‌کند».

به گفته وی، حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک این گنجینه را بر آستان مقدس امام رضا علیه‌السلام وقف کرده است و این کوشش فرهنگی به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت رضوی با هدف گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی به ویژه در گستره‌های پژوهشی و نسخه‌شناسی انجام می‌پذیرد».

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی افزود: «کتابخانه ملی ملک یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است که اکنون نزدیک 20 هزار نسخه و رساله خطی، از سده‌های نخستین دوران ایران اسلامی تا روزگار قاجار را در خود دارد. پاره‌ای از آثار فاخر این مجموعه خطی، در تالارهای موزه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمده است. پژوهشگران نیز همواره می‌توانند با مراجعه به این موقوفه یا به گونه غیر حضوری و از راه دور از این نسخه‌های خطی بهره بگیرند اما بارگزاری رایگان 300 نسخه خطی در وب‌سایت موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک که برای نخستین بار در این موسسه انجام می‌پذیرد، بستری فراهم می‌آورد تا پژوهشگران و نسخه‌پژوهان و نسخه‌شناسان با دریافت آن‌ها، پژوهش‌های اسلامی- ایرانی در گستره‌های علوم و دانش‌ها را با تمرکز بر نسخه‌های خطی گسترش دهند».

حاج حسین آقا ملک بزرگ‌ترین واقف معاصر ایران، کتابخانه و موزه ملی ملک را به سال 1316 خورشیدی بر بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه‌السلام وقف کرده است. این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) جای دارد.

300 نسخه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک را در لینک زیر می‌توانید ببینید و دریافت کنید؛ 

دریافت 300 نسخه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک

برچسب‌ها:

نظر شما: