آیین وقف‌نامه‌ای میلاد حضرت فاطمه (س) در خانه تاریخی ملک برگزار شد

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، آیین وقف‌نامه‌ای گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را در خانه تاریخی ملک در تهران برگزار کرد.

آیین وقف‌نامه‌ای میلاد حضرت فاطمه (س) در خانه تاریخی ملک برگزار شد

به کوشش موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی

آیین وقف‌نامه‌ای میلاد حضرت فاطمه (س) در خانه تاریخی ملک برگزار شد

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، آیین وقف‌نامه‌ای گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را در خانه تاریخی ملک در تهران برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، این آیین گرامی‌داشت برپایه سفارش زنده‌یاد حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه، با حضور دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، مهندس حمید چیت‌چیان، وزیر پیشین نیرو، احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار و اعضای هیات امنای بازار تهران، همچنین شماری از دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، با اجرای برنامه‌های گوناگون فرهنگی و آیینی، روز چهارشنبه 15 بهمن 1399 خورشیدی هم‌زمان با دهه مبارک فجر در خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران برپا شد.

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، حمید چیت‌چیان، وزیر پیشین نیرو و از فرهنگ‌دوستان کشور که مجموعه‌ای از کتاب‌های انتشارات پدرش زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین بیوک چیت‌چیان را به کتابخانه ملی ملک اهدا کرده است و بانو خان‌‌محمدزاده، وکیل دادگستری و فعال فرهنگی حوزه بانوان در این مراسم سخنرانی کردند.

همچنین دفتر یکم کتاب «روزگار ملک؛ هشتاد خاطره و روایت از حاج حسین آقا ملک» که به کوشش و نگارش مهدی یساولی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ از سوی انتشارات موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک منتشر شده است، در این مراسم رونمایی شد. این اثر بخشی از پژوهش بزرگ «تاریخ شفاهی زندگی حاج حسین آقا ملک» برپایه گفت‌و‌گو با بزرگان فرهنگ و ادب، اندیشمندان، پژوهشگران و شماری از بازماندگان خاندان ملک به شمار می‌آید که مهدی یساولی از سال 1391 انجام داده است و همچنان نیز ادامه دارد. این افراد یا با حاج حسین آقا ملک هم‌نشین و آشنا بوده یا در دوره‌ای از زندگی و زیست این نیک‌اندیش بزرگ تاریخ معاصر با او همراه بوده و خاطره‌‌هایی از او به یاد داشته‌‌اند.

از دیگر برنامه‌های این مراسم می‌توان به نقالی و منقبت‌خوانی مرشد حسن‌بیگی و تقدیر از نجمه مشهدی تفرشی، رییس اداره کتابخانه ملی ملک در جایگاه نخستین بانوی شاغل در این موقوفه، همچنین آزاده عابدین‌زاده، استاد دانشگاه، فعال حوزه گردشگری و بازوی کمکی این موسسه در حوزه وقف و اهدای فرهنگی اشاره کرد.

دو نمایشگاه سیار «عکس‌های قاجاری حرم مطهر رضوی» و «برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت» نیز در چارچوب نمایش تابلوهای چاپی از تصویرهای آثار موجود در مجموعه اسناد گنجینه ملک در این خانه قدیمی برپا شده است.

کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 بر حرم مطهر امام رضا (ع) وقف شده است و هر ساله هشت آیین وقف‌نامه‌ای دربرگیرنده هفت جشن گرامی‌داشت میلاد پربرکت پنج تن آل عبا (ع)، ولادت باسعادت امام رضا(ع) و مبعث رسول اکرم (ص) و یک آیین سوگواری شهادت امام حسین (ع) از هفتم تا یازدهم محرم برپایه سفارش واقف برگزار می‌کند.

این مجموعه فرهنگی تا پیش از سال 1375 در خانه تاریخی ملک در بازار بین الحرمین تهران جای داشت و در این سال به ساختمان تازه به نشانی تهران، خیابان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) جابه‌جا شد. خانه تاریخی ملک اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران به شمار می‌آید.

برچسب‌ها:

نظر شما: