کتابخانه و موزه ملی ملک از سه مرکز بزرگ فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی در ایران تجلیل کرد

کتابخانه و موزه ملی ملک، همزمان با برگزاری همایش بزرگداشت «فهرست‌نگاری پویا و مستمر نسخه‌های خطی» از سه کتابخانه و مرکز بزرگ فرهنگی ایران تجلیل کرد. این آیین در چارچوب دومین پیش‌همایش «همایش بین‌المللی مخطوطات مشرق‌زمین» با همکاری مجمع ذخایر اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران در روز چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ خورشیدی برپا شد.

کتابخانه و موزه ملی ملک از سه مرکز بزرگ فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی در ایران تجلیل کرد

همزمان با سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران

کتابخانه و موزه ملی ملک از سه مرکز بزرگ فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی در ایران تجلیل کرد

کتابخانه و موزه ملی ملک، همزمان با برگزاری همایش بزرگداشت «فهرست‌نگاری پویا و مستمر نسخه‌های خطی» از سه کتابخانه و مرکز بزرگ فرهنگی ایران تجلیل کرد. این آیین در چارچوب دومین پیش‌همایش «همایش بین‌المللی مخطوطات مشرق‌زمین» با همکاری مجمع ذخایر اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران در روز چهارشنبه 25 آبان 1401 خورشیدی برپا شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، در آغاز این آیین دکتر محمدرضا رضوان‌طلب رییس کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان خیر مقدم به مهمانان و اشاره به تاریخچه بنیان‌گذاری این موقوفه و نگرش‌ها و هدف‌های نیک‌اندیشانه حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف آن، با ارایه آماری مستند، بر لزوم گسترش روزافزون فرهنگ کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در کشور تاکید کرد.

همچنین دکتر علی حیدری یساولی دبیر علمی همایش مخطوطات مشرق زمین، دکتر محمدحسین ظریفیان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله استاد سیداحمد حسینی اشکوری فهرست‌نگار نسخه‌های خطی، تراجم‌نگار و موسس مرکز احیای میراث اسلامی، آیت‌الله دکتر سیدمحمود مرعشی نجفی متولی و رییس کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی و دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی رییس بخش مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این بزرگداشت سخنرانی کردند.

تجلیل از متولیان و مدیران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابخانه بزرگ آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) و مرکز احیاء میراث اسلامی برای فهرست‌نگاری پویا و مستمر نسخه‌های خطی، از مهم‌ترین برنامه‌های این همایش بود.

روایت بخشی از پیشینه دست‌نویس‌های اسلامی و ایرانی و معرفی منابع و فعالیت‌هایمرکز احیای میراث اسلامی، کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حوزه نسخه‌های خطی، از جمله محورهای این سخنرانی‌ها بود.

در ادامه این مراسم افزون بر تجلیل از بزرگان حوزه فهرست‌نگاری در این سه کتابخانه و مرکز بزرگ فرهنگی کشور، از شماری از فهرست‌نویسان و خادمان عرصه نسخه‌های خطی نیز تقدیر شد.

فیلم کامل سخنرانی‌ها و بخش‌های گوناگون این آیین را در لینک زیر می‌توانید ببینید؛

فیلم همایش بزرگداشت «فهرست‌نگاری پویا و مستمر نسخه‌های خطی در سه کتابخانه و مرکز ب​زرگ فرهنگی ایران»/ آپارات

فیلم همایش بزرگداشت «فهرست‌نگاری پویا و مستمر نسخه‌های خطی در سه کتابخانه و مرکز ب​زرگ فرهنگی ایران»/ نماشا

برچسب‌ها:

نظر شما: