مجموعه لالایی‌های کودکانه رضوی در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد

مجموعه لالایی‌های کودکانه رضوی با هنرمندی عبدالجبار کاکایی در مقام ترانه‌سرا و فردین خلعتبری آهنگ‌ساز این مجموعه در آیین گرامی‌داشت میلاد ستاره پرفروغ آسمان ایران‌زمین، حضرت امام رضا علیه‌السلام، چهارشنبه چهارم شهریور ۱۳۹۴ خورشید، در میان مشتاقان خاندان عصمت در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد.

مجموعه لالایی‌های کودکانه رضوی در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد

در آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام و با حضور عبدالجبار کاکایی شاعر و فردین خلعتبری آهنگ‌ساز برجسته

مجموعه لالایی‌های کودکانه رضوی در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد

مجموعه لالایی‌های کودکانه رضوی با هنرمندی عبدالجبار کاکایی در مقام ترانه‌سرا و فردین خلعتبری آهنگ‌ساز این مجموعه در آیین گرامی‌داشت میلاد ستاره پرفروغ آسمان ایران‌زمین، حضرت امام رضا علیه‌السلام، چهارشنبه چهارم شهریور ۱۳۹۴ خورشید، در میان مشتاقان خاندان عصمت در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد. 

در لینک زیر می‌توانید گزارش تصویری این آیین را ببینید؛ 

​رونمایی مجموعه لالایی‌های کودکانه رضوی در کتابخانه و موزه ملی ملک/ گزارش تصویری

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، در این آیین که با اجرای آیین‌های ویژه نقالی، منقبت‌خوانی و شعرخوانی، همراه بود، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، علی ثابت‌نیا مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، عبدالجبار کاکایی شاعر، فردین خلعتبری آهنگ‌ساز و نصرالله حدادی پژوهشگر و تهران‌شناس مهمانان ویژه آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام بودند.

مجموعه لالایی‌های کودکانه رضوی، تولید موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است. سازندگان و هنرمندان این اثر، لالایی‌هایی از جنس عشق و ارادت به رئوف هشتم و با شمیم خوش زیارت برای کودکان این سرزمین خوانده‌اند. عبدالجبار کاکایی، شعرها و ترانه‌های این مجموعه را سروده و فردین خلعتبری آهنگ‌سازی و تنظیم آن را برعهده داشته است.

الهام گرفتن از مضاجع ائمه اطهار و امام‌زادگان در سرودن اشعار

عبدالجبار کاکایی شاعر پرآوازه معاصر ایران و سراینده اشعار مجموعه لالایی‌ها در این آیین درباره این مجموعه گفت: آنچه گفته شده است الهام گرفته از زیارت مزاجع شریف ائمه اطهار به ویژه روح معنوی امام‌زاده‌هایی بود که گاهی مسیرم به آنجاها می‌افتاد. در این گذرها، حرف و حدیث و گفتار و خاطره‌ای در ذهنم نقش می‌بست که همه آن‌ها در قالب این لالایی‌ها سروده شد.

بسیار سخت‌کوشانه روی لالایی‌ها کار کردم

فردین خلعتبری آهنگساز مجموعه لالایی‌ها نیز در ادامه این آیین درباره مجموعه لالایی‌های کودکانه رضوی گفت: وقتی آثار اینچنینی در قالب اثر سفارشی به ما پیشنهاد می‌شود نوعی شرمگینی حادث می‌شود. باید به گونه‌ای باشد که بهترین آثار بدون این‌که تحت عنوان سفارش قرار بگیرند، برای این موضوع ساخته شود آن هم به طور کاملا خودجوش.

وی افزود: خیلی خوشحالم در این مجموعه با دوستان بسیار خوبی آشنا شدم. عبدالجبار کاکایی دست مرا در این کار گرفت زیرا موسیقی از این‌دست بسیار تابع شعر است. حتی از خوانندگان و اجراکنندگان کارها نیز سوال می‌کردم آیا اعتقاد قلبی به این‌کار دارید؟

این آهنگ‌ساز برجسته کشور اظهار کرد: برایم مهم بود که این کار از یک کانال معرفتی عبور کند. وقتی این اثر را در کنار معماری حرم امام رضا علیه‌السلام یا آثاری که از دوره‌های مختلف برجای مانده، قرار می‌دهم، می‌بینم آثار زیادی با عشق و علاقه و همت بسیار زیاد خلق شده‌اند. به این دلیل که این آثار باید مورد مصرف روزمره واقع شوند و در مواجهه با زائران قرار می‌گیرند،‌ بسیار سخت‌کوشانه روی این لالایی‌ها کار کردم.

خلعتبری گفت: باید بدانیم این اتفاقات نمی‌افتاد مگر به دلیل بزرگواری حضرت و این اتفاق از نظر تاریخی رخداد بزرگی است. معتقدم همه هنر ایران در برابر این جریان معنوی عقب است. هنوز جا دارد آثاری در زمینه‌های معماری، هنرهای تجسمی و خصوصا موسیقی تولید شوند که در شان امام رضا علیه‌السلام باشد.

برگزاری ۱۰ نمایشگاه در مراکز فرهنگی - تاریخی ایران

سیدمحمدمجتبی حسینی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با ارایه گزارشی از برنامه‌های هفتمین جشنواره ماه هشتم، افزود: امروز طبق سنتی که در وقف‌نامه آمده است برای گرامی‌داشت این روز بزرگ و فرخنده در این مکان گردهم آمده‌ایم. از تاریخ ۸/۸/۸۸ سلسله برنامه‌های فرهنگی ماه هشتم سامان گرفت و هر ساله برنامه‌های متنوعی ذیل این جشنواره به انجام رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه برنامه‌هایی که امسال در این جشنواره به اجرا درآمد، برگزاری ۱۰ نمایشگاه از آثار فرهنگی- هنری این گنجینه در ۱۰ مرکز فرهنگی- تاریخی ایران مانند تبریز، اردبیل، سنندج، سمنان، اصفهان و شیراز بود. با توجه به وقف‌نامه مرحوم حاج حسین ملک که ما اجازه خروج اصل آثار موقوفه را از این محل نداریم، بازنشر آثار در قالب بسته‌های ویژه در این مراکز به نمایش درآمد.

حسینی در معرفی دیگر برنامه‌های هفتمین جشنواره ماه هشتم اظهار کرد: چهار نمایشگاه در محل نگارخانه موزه ملی ملک اجرا شد که شامل نمایشگاه سکه‌ها و تمبرهای یادبود حضرت امام رضا (ع)، نمایشگاهی از آثار نوجوانانی که در قالب تور از موزه ملک بازدید کرده بودند، نمایشگاه تک اثر نهم با عنوان لوح رسم معماری و نمایشگاه زیبایی بود. در راستای نمایشگاه زیبایی چندین نشست تخصصی با حضور اساتید دانشگاه در این محل برگزار شد که بخش دوم این نشست‌ها از آبان‌ماه آغاز خواهد شد.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ادامه داد: در کنار این برنامه‌ها کارگاه‌های آشنایی با صحافی، آشنایی نوجوانان با تذهیب و نقوش اسلامی ایرانی، کارگاه ساخت کاغذ ابری و آشنایی با آن و نیز تور ویژه صحنه و پشت صحنه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز که از سه سال گذشته آغاز شده است، برگزار شد و تداوم یافت.

تولید ۸۰۰ دقیقه نوا و موسیقی محلی درباره امام رضا (ع)

وی تصریح کرد: امروز توفیق داریم به لحاظ حجم، بخشی کوچک اما به لحاظ معنوی، بخش بزرگی از تلاش همکاران‌مان در موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی را برای نخستین بار عرضه کنیم. موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس که به خلق آثار متنوعی می‌پردازد، امسال ۲۵ ساله شد. پویانمایی‌ها و قطعات موسیقایی که امروز در این آیین به نمایش درخواهند آمد، از جمله این فعالیت‌ها است.

حسینی در ادامه معرفی فعالیت‌های فرهنگی این مرکز گفت: مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در دو سال گذشته، ۸۰۰ دقیقه از نواها و موسیقی‌های محلی نواحی ایران در رابطه با حضرت امام رضا علیه‌السلام را به بهترین وجه گردآوری کرده که گنجینه‌ای فوق‌العاده و موزه شنیداری بی‌بدیلی است که انشالله در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک افزود: در سال گذشته هشت قطعه شنیداری و موسیقایی در رابطه با حضرت امام رضا علیه‌السلام تولید و در تارنمای این موسسه قرار داده شد که به رایگان برای علاقه‌مندان قابلیت دانلود دارد. امسال هم چندین قطعه آماده شده که در روزهای آینده رونمایی خواهند شد.

وی در بخشی از برنامه که به رونمایی از مجموعه لوح فشرده لالایی اختصاص داشت، نیز عنوان کرد: ما و در کل آدمیان، وامدار فرهنگ و هنریم. البته هنرمندان به عنوان خالقان و پدیدآوران هنر، هم در لحظه آفرینش اثر یعنی لحظه عاشقی، هم وقتی این آثار از سوی فن‌شناسان و منتقدان مورد تحسین قرار می‌گیرند و سال‌ها و قرن‌ها درباره اثر هنری‌شان صحبت می‌شود، مزد خودشان را می‌گیرند.

نگاه ما به ائمه اطهار (ع) نگاهی سبک و گاهی سخیف است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان آخرین سخنران این آیین، با تبریک این روز فرخنده افزود: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند کسی که از دنیا برود و امام زمان‌اش را نشناسد، مردن‌اش مردن جاهلی است.

وی اظهار کرد: آنچه در طول تاریخ ماندگار شده، چیزی است که با هنر عجین و با یک معنای فاخر و یک هنر فاخر ممزوج شده است. اشعاری که از شهریار، محتشم کاشانی یا دیگر شاعران همچون عبدالجبار کاکایی شنیده‌ایم، اشعار بسیار خوب و فاخری است ولی متاسفانه نگاه ما به ائمه اطهار علیه‌السلام یک نگاه بسیار پایین، سبک و در برخی مواقع سخیف است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: متاسفانه برخی از ما روحانیت و مداحان در دهه‌های اخیر ذهن نسل‌های مختلف را در همان سطح پایین نگه داشتیم. وقتی از امام رضا علیه‌السلام یاد می‌شود هیچ‌کدام از اشعار و خواسته‌های ما، خواسته‌های معرفتی و شناختی نیست. ما چقدر معرفت امام حسین علیه‌السلام داریم، چقدر معرفت امام رضا علیه‌السلام است؟

حجت‌الاسلام شاهمرادی افزود: ما وظیفه داریم امام خود را بشناسیم. پرنده روح ما در سطح ۳۰ هزار پا می‌تواند پرواز کند، چرا در این سطح پایین راه می‌رویم و تمام شناخت ما از امام و معصوم این اندازه سطحی است؟

وی تصریح کرد: امام معصوم از همه احوالات ما باخبر است. چقدر ما زحمت کشیدیم امام رضا علیه‌السلام را بشناسیم و اگر واقعا امام را قبول داریم خودمان را با امام هم‌سنخ، هم‌راستا و هم‌محور کنیم. آیا توانسته‌ایم امام را نسبت به خودمان برآورده کنیم؟ امیدواریم به حق این روز عزیز و به عظمت امام رضا علیه‌السلام خداوند سبحان قلب و رفتار ما را مانند امام رضا علیه‌السلام رئوف و مهربان کند.

اجرای آیین‌های ویژه در جشن میلاد نور

پخش کلیپ‌های سلام، پنجره فولاد و فانوس لالایی از تولیدات مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، کلیپ‌های هفتمین جشنواره ماه هشتم و لوح رسم معماری و نیز آیین‌های نقالی با اجرای مجتبی حسن‌بیگی و مهدی قنبری و منقبت‌خوانی با اجرای عباد محمدی و جلال محمدی از برنامه‌هایی بودند که در جشن میلاد امام رضا علیه‌السلام در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به اجرا درآمد.

گشایش و بازدید نمایشگاه تک اثر نهم با عنوان «لوح رسم معماری» و نمایشگاه زیبایی، نیز پایانی بر این آیین بود.

نظر شما: