نمایشگاه بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان به مصلای تهران می‌رود

نمایشگاه «برگ‌هایی از قرآن بایسنغری»، دربرگیرنده صفحه‌ها و قطعه‌هایی از بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان، موجود در گنجینه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و موزه ملی ایران، هشتم خرداد ۱۳۹۶ خورشیدی هم‌زمان با آغاز بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران گشایش می‌یابد.

نمایشگاه بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان به مصلای تهران می‌رود

هم‌زمان با برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در خرداد 1396 خورشیدی

نمایشگاه بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان به مصلای تهران می‌رود

نمایشگاه «برگ‌هایی از قرآن بایسنغری»، دربرگیرنده صفحه‌ها و قطعه‌هایی از بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان، موجود در گنجینه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و موزه ملی ایران، هشتم خرداد 1396 خورشیدی هم‌زمان با آغاز بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران گشایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «برگ‌هایی از قرآن بایسنغری»، تابلوهایی جذاب از تصویرهای نسخه خطی شگفت‌انگیز و اسرارآمیز این قرآن ششصد ساله را در بخش هنری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در آستانه دید دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی می‌گذارد. همچنین روایت‌هایی تاریخی و هنری از چگونگی پیدایش و کتابت، ویژگی‌های خط و کاغذ و سرنوشت پیچیده و اسرارآمیز آن در تاریخ، در این نمایشگاه ارایه شده است. اصل صفحه‌ها و قطعه‌های موجود از این قرآن که در نمایشگاه عرضه شده است، در کتابخانه و موزه ملی ملک، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و موزه ملی ایران وجود دارد.

در لینک زیر می‌توانید کلیپ روایت‌های ویژه بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان را ببینید؛

قرآن بایسنغری، بزرگ ترین مصحف خطی جهان؛ چهار روایت

قرآن بایسنغری، بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان به شمار می‌آید که به احتمال زیاد در سده نهم هجری در دوره تیموری به خط محقق کتابت شده است. این قرآن سرنوشتی شگفت‌انگیز در تاریخ ایران دارد؛ هرچند مشخص نیست این نسخه اسرارآمیز دقیقا چه سرنوشتی در گذر روزگاران یافته و خود را به امروز رسانده است؛ از آن‌رو که اکنون برگ‌هایی از آن در موزه‌های بزرگ ایران و جهان نگهداری می‌شود. بسیاری از پژوهشگران، کتابت این قرآن را به بایسنغرمیرزا، فرزند شاهرخ تیموری یا دست‌کم به دوران زندگی وی نسبت می‌دهند. بر اساس پژوهش‌های انجام‌گرفته و با درنگ بر ویژگی‌های این مصحف شگفت‌انگیز و بی‌نظیر، به ویژه در زمینه‌های شیوه تذهیب، فرم نقش‌ها، آرایه‌ها، جنس کاغذ، نوع خط، مرکب، صحافی و تجلید، می‌توان دریافت کتابت آن احتمالا در دوره تیموری در منطقه شمال خراسان بزرگ، به ویژه سمرقند و بخارا انجام پذیرفته است.

بیش‌ترین تعداد برگ‌های این مصحف یعنی 144 صفحه، به لطف سنت نیکوی وقف در کتابخانه و موزه مرکزی آستان قدس رضوی و نیز کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود. از این تعداد، 4 قطعه در 8 سطر در کتابخانه و موزه ملی ملک و بقیه در کتابخانه و موزه مرکزی آستان قدس رضوی جای دارند؛ نسخه‌ای اسرارآمیز که هریک از موزه‌ها و بنیادهای فرهنگی جهان به داشتن حتی یک سطر از آن به خود می‌بالند. قرآن بایسنغری از نظر اندازه صفحه و دانگ قلم، بزرگ‌ترین قرآن در تاریخ کتاب‌آرایی ایرانی به شمار می‌آید. اندازه‌های این قرآن 105 و در 187 سانتی‌متر است. ساختن کاغذی با چنین اندازه‌ها یقینا مهارت و چیره‌دستی هنرمندان کاغذساز سده نهم هجری را نشانگر است.

نمایشگاه «برگ‌هایی از قرآن بایسنغری»، دومین رویداد نمایشگاهی با موضوع این مصحف شریف در یک سال گذشته به شمار می‌آید. کتابخانه و موزه ملی ملک، در نیمه دوم سال 1396 خورشیدی هم‌زمان با رونمایی نسخه بازنشر برگ‌هایی از قرآن بایسنغری در این موقوفه با همکاری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، نمایشگاهی منحصربه‌فرد از تصویرهای صفحه‌ها و قطعه‌های بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان برگزار کرد. نمایش این نسخه اما پیشینه‌ای دراز دارد. آنگونه که اسناد تاریخی روایت می‌کنند، موزه ملی ایران برای نخستین بار، در سال 1325 خورشیدی با همکاری دیگر گنجینه‌های ایران که قطعه‌هایی از نسخه خطی این قرآن را داشتند، نمایشگاهی با موضوع قرآن بایسنغری برگزار کرد. حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک نیز دو قطعه از چهار قطعه موجود قرآن بایسنغری در کتابخانه و موزه ملی ملک را در این نمایشگاه عرضه کرد. این قرآن بی‌نظیر از آن زمان تا سال 1395 خورشیدی، جز چند برگ که موزه آستان قدس رضوی در مشهد در نمایش دارد، به مخازن گنجینه‌های آثار تاریخی رفته و به نمایش درنیامده بود.

نمایشگاه «برگ‌هایی از قرآن بایسنغری»، مخاطبان را به ششصد سال پیش، در دوره تیموری می‌برد؛ زمانه‌ای که نسخه شگفت‌انگیز و اسرارآمیز قرآن بایسنغری آفریده شد. دوستداران هنر و فرهنگ ایرانی- اسلامی می‌توانند از روز دوشنبه هشتم تا روز جمعه بیست و ششم خرداد 1396 خورشیدی در بخش هنری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران، به تماشای تصویرهای این قرآن شگفت‌انگیز خطی بنشینند.

نظر شما: