بازدید رایگان از 3 هزار سال تاریخ و فرهنگ در روز پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1396

کتابخانه و موزه ملی ملک در جایگاه نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران از دوستداران آثار تاریخی و موزه‌ای دعوت می‌کند روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ خورشیدی به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان، زادروز پربرکت و فرخنده حضرت مهدی (عج) به رایگان از تالارهای موزه‌ای بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران بازدید کنند.

بازدید رایگان از 3 هزار سال تاریخ و فرهنگ در روز پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1396

میهمانی فرهنگی موزه ملی ملک به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان

بازدید رایگان از 3 هزار سال تاریخ و فرهنگ در روز پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1396

کتابخانه و موزه ملی ملک در جایگاه نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران از دوستداران آثار تاریخی و موزه‌ای دعوت می‌کند روز پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1396 خورشیدی به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان، زادروز پربرکت و فرخنده حضرت مهدی (عج) به رایگان از تالارهای موزه‌ای بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران بازدید کنند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، موزه ملی ملک، دوستداران تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی در روز خجسته میلاد امام زمان (عج) می‌توانند به رایگان میهمان کتابخانه و موزه ملی ملک باشند. این گنجینه در کنار کتابخانه نفیس نسخه‌های خطی و چاپی، مجموعه‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی را در تالارهای گوناگون خود جای داده است. مجموعه سکه، حدود 10 هزار سکه تاریخی از دوران پیش از هخامنشی (از سده ششم پیش از میلاد) تاکنون را دربرگرفته است. در کنار تالار سکه، تالار کمال‌الملک و خاندان غفاری قرار دارد که در آنجا مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی محمد غفاری مشهورترین نقاش تاریخ معاصر ایران و دیگر اعضای هنرمند خاندان غفاری گردآمده است.

تالار کتابت و نگارگری، دیگر بخش موزه ملی ملک است که مجموعه‌ای از آثار برجسته خوش‌نویسی و نگارگری، لاکی، اسناد و نسخه‌های نفیس خطی را دربرمی‌گیرد. مجموعه هنر لاکی، شامل قلمدان‌ها، قاب‌آیینه‌ها و جلدهای لاکی، دیگر بخش موزه است که در کنار تالار کتابت و نگارگری جای گرفته است. یکی از بخش‌های جذاب موزه ملی ملک، مجموعه اهدایی بانو عزت‌ملک ملک، دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک واقف این گنجینه است که گنجینه‌ای از تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه‌های خطی، قلمدان، سرقلیان و آثار لاکی را در خود دارد

نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، از بخش‌های متفاوت و جذاب موزه ملی ملک است به در قالب موزه‌ای، به معرفی بیش‌تر واقف می‌پردازد. در این سالن، آثار، دست‌نوشته‌ها، تصویرها و دیگر وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک به نمایش درآمده است.

در کنار این تالارهای همیشگی، اکنون سه نمایشگاه جذاب در تالار نمایشگاه‌های دوره‌ای، سالن تک اثر و نگارخانه کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده است و میزبانی گردشگران و دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی را انتظار می‌کشد. نخستین نمایشگاه، «هفت اقلیم» نام دارد که در آن از دریچه نسخه خطی «الممالک و المسالک» نوشته استخری، به گونه‌ای جذاب به موضوع جغرافیا در تاریخ تمدن ایران و اسلام پرداخته شده است. نمایشگاه دیگر، «النکاح سنتی؛ ازدواج به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک» نام دارد. گنجینه‌ای جذاب از نسخه‌های خطی، سندهای تاریخی و آثار تاریخی مربوط به آیین دیرینه ازدواج در سرزمین ایران در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. نمایشگاه دیگر، «دیوان دست‌نویس سیدالشعرا (سیدکریم امیری فیروزکوهی)» است که در سالن تک اثر جای دارد.

دوستداران عرصه فرهنگ می‌توانند در روز پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1395 خورشیدی به رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» بازدید کنند. ساعت بازدید از این مجموعه، هر روز به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از 8:30 تا 16:45 (پنج‌شنبه‌ها تا 15:45) است.

نظر شما: