بازدید رایگان از موزه ملی ملک

نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران با سه نمایشگاه تازه به مناسبت روز جهانی موزه، در کنار تالارهای گوناگون آثار موزه‌ای، در روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ خورشیدی به رایگان از دوستداران آثار تاریخی و موزه‌ای میزبانی می‌کند.

بازدید رایگان از موزه ملی ملک

به مناسبت فرارسیدن روز جهانی موزه اعلام شد

بازدید رایگان از موزه ملی ملک

نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران با سه نمایشگاه تازه به مناسبت روز جهانی موزه، در کنار تالارهای گوناگون آثار موزه‌ای، در روز پنج‌شنبه 28 اردیبهشت 1396 خورشیدی به رایگان از دوستداران آثار تاریخی و موزه‌ای میزبانی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، روز جهانی موزه که در ایران سرآغاز هفته میراث فرهنگی به شمار می‌آید، فرصتی مناسب و درخور برای بازدید از موزه‌ها و مراکز فرهنگی و تاریخی است. از همین‌رو، میزبانی شایسته از دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی در چنین زمان‌هایی، از اهداف این گنجینه وقفی در زمینه میزبانی از علاقه‌مندان است.

در کنار تالارهای آثار موزه‌ای، همچنین سه نمایشگاه به تازگی در این گنجینه گشایش یافته است که هریک گوشه‌ای از پیشینه کهن ایران در حوزه‌های فرهنگ، تمدنی و هنری را به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه‌های «النکاح سنتی؛ ازدواج به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک»، «هفت اقلیم؛ جغرافیا به روایت نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک» و «امیر قبیله شعر؛ دیوان دست‌نویس سیدکریم امیری فیروزکوهی» در حوزه‌های گوناگون نسخه‌های خطی و اسناد و آثار تاریخی، روایت‌هایی تازه از کوشش ایرانیان در پاسداری از فرهنگ و تمدن این سرزمین عرضه می‌کنند.

کتابخانه و موزه ملی ملک در کنار کتابخانه نفیس نسخه‌های خطی و چاپی، گنجینه‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی را در تالارهای گوناگون خود جای داده است. مجموعه سکه، حدود 10 هزار سکه تاریخی از دوران پیش از هخامنشی (از سده ششم پیش از میلاد) تاکنون را دربرگرفته است. در کنار تالار سکه، تالار کمال‌الملک و خاندان غفاری قرار دارد که در آنجا مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی محمد غفاری مشهورترین نقاش تاریخ معاصر ایران و دیگر اعضای هنرمند خاندان غفاری گردآمده است. تالار کتابت و نگارگری، دیگر بخش موزه ملی ملک است که مجموعه‌ای از آثار برجسته خوش‌نویسی و نگارگری، لاکی، اسناد و نسخه‌های نفیس خطی را دربرمی‌گیرد. مجموعه هنر لاکی، شامل قلمدان‌ها، قاب‌آیینه‌ها و جلدهای لاکی، دیگر بخش موزه است که در کنار تالار کتابت و نگارگری جای گرفته است. یکی از بخش‌های جذاب موزه ملی ملک، مجموعه اهدایی بانو عزت‌ملک ملک، دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک واقف این گنجینه است که گنجینه‌ای از تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه‌های خطی، قلمدان، سرقلیان و آثار لاکی را در خود دارد.

نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، از بخش‌های متفاوت و جذاب موزه ملی ملک است که در قالب موزه‌ای، به معرفی بیش‌تر واقف می‌پردازد. در این سالن، آثار، دست‌نوشته‌ها، تصویرها و دیگر وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک به نمایش درآمده است.

علاقه‌مندان و دوستداران عرصه فرهنگ و هنر می‌توانند در روز پنج‌شنبه 28 اردیبهشت به مناسبت روز جهانی موزه به رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی به نشانی «میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» بازدید کنند. ساعت بازدید از این مجموعه، هر روز به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از 8:15 تا 16:45 (پنج‌شنبه‌ها تا 15:45) است.

نظر شما: