گردش کتاب در باغ ملی تهران و آغاز نشست‌های شاهنامه‌پژوهی

برنامه‌های گوناگون کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت فرارسیدن «هفته کتاب و کتاب‌خوانی» اعلام شد.

گردش کتاب در باغ ملی تهران و آغاز نشست‌های شاهنامه‌پژوهی

آغاز برنامه‌های ویژه کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت «هفته کتاب و کتاب‌خوانی»

گردش کتاب در باغ ملی تهران و آغاز نشست‌های شاهنامه‌پژوهی

برنامه‌های گوناگون کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت فرارسیدن «هفته کتاب و کتاب‌خوانی» اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی، از شنبه 20 آبان 1396 خورشیدی هم‌زمان با آغاز «هفته کتاب و کتاب‌خوانی» تا روز چهارشنبه 24 آبان 1396 خورشیدی (روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار) برنامه‌هایی گوناگون طراحی کرده است که به ترتیب به اجرا خواهد گذاشت. هفته کتاب و کتاب‌خوانی سال 1396 خورشیدی، شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان» را بر پیشانی دارد. برنامه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک بر پایه ترویج و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، از روز شنبه 20 آبان 1396 خورشیدی آغاز می‌شود. در نخستین گام، کتاب‌های جدید اهدایی به این موقوفه از روز شنبه تا روز چهارشنبه در تالار محققان و نشریات رونمایی خواهد شد. هم‌زمان با این برنامه، نمایشگاه گروهی دانش‌آموزان گروه گرافیک با موضوع تصویرسازی قصه‌های امام رضا علیه‌السلام با تکنیک چاپ (لینولئوم) در سراسر روزهای این هفته برپا می‌شود. آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی، در کتابخانه و موزه ملی ملک، با یک برنامه متفاوت همراه خواهد بود؛ گردش کتاب در باغ ملی! بر پایه این برنامه، با شعار «من کتابم را جا می‌گذارم، پس هستم ... شما هم جا بگذارید تا باشید»، کتاب‌هایی در سراسر محوطه تاریخی باغ ملی تهران، در کنار نیمکت‌های این محوطه زیبای تاریخی گذاشته خواهد شد تا گردشگران و و ره‌گذران بتوانند در فضای بیرون کتابخانه و در محیط شهری، دمی با کتاب و کتاب‌خوانی سر کرده، این فرهنگ را در سراسر شهر گسترش دهند.

کتابخانه و موزه ملی ملک همچنین در هفته «کتاب و کتاب‌خوانی»، برنامه «بلندخوانی کتاب» را در تالارهای موزه‌ای برای گردشگران اجرا خواهد کرد. هم‌زمان با این برنامه، کارگاه آموزش صحافی سنتی کتاب برای کودکان برپا خواهد شد. قصه‌گویی برگرفته از نسخه هزار و یک شب در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، از دیگر برنامه‌های جذاب این موقوفه در هفته جاری خواهد بود. همچنین در روزهای «هفته کتاب و کتاب‌خوانی» ارایه خدمات کتابخانه و بهره‌گیری از کابین‌های تحقیقاتی پژوهشگران در تالار محققان و مطبوعات با ارایه کارت ملی، برای همگان امکان‌پذیر می‌شود. باغ کتاب تهران در تپه‌های عباس‌آباد نیز میزبان یکی از برنامه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک خواهد بود. این برنامه با همکاری انجمن ترویج علم ایران به معرفی علوم دوران اسلامی اختصاص خواهد یافت. پایان‌بخش برنامه‌های این موقوفه در هفته کتاب و کتاب‌خوانی، برگزاری نخستین نشست از سلسله نشست‌های شاهنامه‌پژوهی بر پایه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک در روز چهارشنبه 24 آبان 1396 خورشیدی از ساعت 14 تا ساعت 16 خواهد بود. این برنامه که در روزهای چهارشنبه هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت، با خوانش دکتر محمود جعفری دهقی در تالار هزارداستان کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران به شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. ساختمان این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای دارد.

نظر شما: