نمایشگاه دائمی آثار اهدایی بانو عزتملک ملک

موضوع نمایشگاه:

​این نمایشگاه شامل مجموعه متنوعی از هنر ایرانی - اسلامی است که توسط بانو عزت ملک ملک گردآوری و به موزه ملی ملک اهداء شده است.

نمایشگاه دائمی آثار اهدایی بانو عزتملک ملک

سناریو نمایشگاه:

مجموعه آثار اهدایی بانو عزت ملک ملک با دیدگاه معرفی هنرهای ایرانی - اسلامی در برابر دید علاقمندان قرار داده شد. در نمایش این نمایشگاه که نشان از علاقه واقف خود به هنر ایران است، با دسته بندی موضوعات ​در ابتدا شما را به دیدن نقاشی های دوره قاجار فرا می می خوانیم. در ادامه اسناد، نسخه های خطی نفیس، سرقلیان هایی که نشان از هنر مرصع کاری ایران دارند و قطعات زیبای خوشنویسی به نمایش گذاشته شده اند. در این نمایشگاه دو قرآن نفیس نیز در برابر دید علاقمندان قرار داده شده اند.

شرح نمایشگاه:

گنجینه اهدایی خانم عزت ملک یکی از جذابترین بخشهای موزه ملی ملک است که به همت این بانوی فرهیخته و علاقمند به فرهنگ این مرز وبوم گرد آوری و در مجموعه پدر می درخشد. ایشان فرزند ارشد حاج حسین آقا و نوابه قدسیه (صبیه حاج سید عبدا...، متولی مسجد گوهر شاد) بود که دردهه آخر قرن ۱۳خورشیدی در مشهد دیده به جهان گشود. وی بدلیل علاقه وافر به هنر و فرهنگ ایران از سوی پدر طی وقفنامه های موجود، ناظر استصوابی موقوفات ملک شد.عزت خانم در دوم آذر ماه ۱۳۸۵ طی مراسمی ،مجموعه اهدایی خود را با ۴۷ قطعه اثر نفیس در موزه ملی ملک به نمایش گذاشت. این آثار برگزیده و منحصر به فرد که اغلب از خارج کشور خریداری و به زادگاه اصلی خود بازگردانده شد، از تنوع چشمگیری برخوردار است.قرآنهای نفیس، قطعات خوشنویسی، تابلوهای رنگ و روغن و آبرنگ ، دو سند وقفنامه و مبایعه نامه از جمله آثار برگزیده هنرمندان ایرانی دوره صفویه و قاجارهستند که در این گنجینه نگهداری می شوند.


نظر شما: